22 Nisan 2014 Salı

ZEVK VE İNSAN DUYGULARI- Limbik sistem-Psikoloji-- Neo.spiritüalizm-İnsanlar-Zihinsel süreçler-Bilişsel bilim

https://twitter.com/kanaryamfenerli __/\/\____________/\/\_____________ KANARYAM █▓▒░▒▓█ FENERLİ ¯¯¯¯¯¯\/\/¯¯¯¯¯¯¯¯¯\/\/¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ Zevk insanlar ve diğer hayvanlarda olumlu ve keyifli olarak yaşanan ruhsal durumların geniş bir sınıfını tanımlamaktadır. Daha çok mutluluk, eğlence, vecd, coşku gibi spesifik zihinsel durumları içerir. Psikolojide haz ilkesi gelecekte sadece keyifli bulduğu durumda yeniden organizmayı motive eden bir pozitif geri besleme mekanizması olarak açıklanır. Bu teoriye göre, organizmalar geçmişte olumsuz duygulara neden olan benzer durumlardan kaçınmak için kendilerini motive ederler. İnsanı hayvandan ayıran en mühim özellik, akıldır. Fakat bu müstesna kabiliyet, yerinde kullanılmazsa bela olur. Çünkü, akıl sayesinde geçmişi ve geleceği düşünmek mümkündür. İnanmayan adam, geçip giden güzel günlerini hatırlayarak hayıflanır. Gelecek zaman ise, meçhul tehlikelerle doludur. Ölümü her şeyin sonu sanan için, mazi, bir yoklar ülkesidir. İstikbal ise, kendisini yutacak bir ejderha ağzıdır. Allah'a teslimiyeti olmadığı için, her olay ruhunu titretir. Dış görünüşüne bakılırsa mutlu zannedilir, lakin iç dünyası, acılarla cehenneme dönmüştür. Oysa inanan kişi için ölüm yokluk değil, bir başlangıçtır. Nurani ahiret alemine geçiş vasıtasıdır. Gelecek ise, sonsuz merhamet sahibi olan Allah'ın emrindedir. Dünya da, içindekiler de fanidir, ama O daimidir. Eğer insan bu dünyada ebediyen kalacak olsaydı, belki zevkine gereğinden fazla önem verebilirdi. Fakat yeryüzünde her an ölüm rüzgarları esiyor. Çevremizde ölümlü hayatın kavgasına şahit oluyoruz. Her yaratıkta ölümün yüzünü görüyoruz. Dün dalında gülümseyen çiçekler, bugün ayaklar altında. Bahar ve yazın yeşil gelinleri olan ağaçlar, kışın kefenler içinde. Masmavi göklerde uçan kuşlardan artakalan, bir avuç tüy yumağı. Elif gibi dik duran gençler, bir de bakıyoruz ki, dal gibi eğilmişler. Zevk cilasıyla parlayan gözler toprakla doluyor. Sevdiklerimiz bizi birer birer terk ediyorlar. Misafir, ev sahibinin sözüne itaat etmelidir. Kendisini yediren, içiren, istirahatını temin eden zatı dinlemeyerek, içinden geleni yapan adam nankördür. Vazifesi teşekkürken, misafirhane sahibini tanımak istemeyen misafir, kahra müstahaktır. İşte, dünya misafirhanesine gelip de nimetlere mazhar olan, fakat Allah'ı bilmeyen kulun hali bu misale benzer.Batılı psikologlar, daima nefisle ruhu birbirine karıştırmak gibi affedilmez bir hataya düşüyorlar. Pek tabii, bizdeki taklitçiler de aynı hatayı tekrar ediyorlar. Sonuç, nefsin isteklerini, sanki ruhun arzularıymış gibi kabul etmek ve psikolojik sistemleri bu yanlış kabule dayandırmak oluyor. İşte tavsiyeleri: "Hiçbir arzunuzu bastırmayın, içinize atmayın, bir an önce tatmin edin." Bu fikirler, kabul de görüyor. Günahlar, ilmi kisvelere bürünerek meşrulaşıyor. Böylece, azgın ihtiraslarına sınır koymayan "bilimsel sapıklar" ve "aydın zalimler" çoğalıyor.Halbuki, ruh ayrı, nefis ayrı varlıklardır. İkisi aynı kişide bulunmakla birlikte, mizaçları taban tabana zıttır. Birinin zevk aldığından, diğeri tiksinir. Nefis, kötülüklere meftundur. Lugatinde "doymak" kelimesine yer yoktur. Hep daha fazlasını ister. Şımarıktır, isyankardır, yüzsüzdür. Aldıkça daha çok kuvvetlenir. Nihayet öyle bir raddeye gelir ki, insana "Hayatın gayesi zevktir," hükmünü verdirir. Mesuliyetten kaçar. Kaideler, yasaklar ve kanunlar, onun en sevmediği kavramlardır. Dini ve ahlakı da sırf bunun için sevmez. Çünkü bunlar insana, başıboş olmadığını, hayvan gibi istediği yerde otlayamayacağını, ibadet için yaratıldığını hatırlatır. Ona, Allah'a isyanın nankörlük olduğunu söyler. Ruhun da kendine has gıdaları vardır. O, ilimle olgunlaşır, ibadetle teneffüs eder ve tefekkürle yücelere erer. Yaratıklardaki harika sanatları görerek Rabbini düşünmek, muhatap olduğu nimetler için minnet duyarak şükretmek, en mühim gayesidir. Bu yolla, geçmişin elemlerinden ve geleceğin endişelerinden kurtulur. Teslimiyet ve tevekkülle huzura kavuşur. Organlar, yaptıkları işe göre kıymet alırlar. Sadece maddi zevkler için kullanılan kabiliyetler, değerlerini kaybederler. Ruh, bu gerçeğin farkındadır.Hazcılığın sonu Pesimizm, yani karamsarlık felsefesidir. Çünkü, "Devam etmeyen şeyde lezzet yoktur." Dünya nimetlerinin ve kendisinin fani olduğunu bilen insanın mesut olması mümkün müdür? Aklı uyuşturan maddelerin sefahat toplumlarında çoğalması da bu hakikati gösterir. Yine, maddi hazlara doymuş Batı cemiyetlerinde intihar olayları daha çok görülüyor ki, bu durum, mutlu olamadıklarının en açık delilidir. Mesut bir insan niçin aklını uyutsun ve niye intihar etsin! Şuna hep inanmışımdır; eğer zevkine düşkün olanlar, cennetteki lezzetlere şüphesiz inansalar, herkesten ziyade ibadetle meşgul olurlardı. Çünkü her hazzın aslı oradadır. Dünya zevkleri ise, bir gölgeden ibarettir. Hedonistlere şunu söylemek isterdim: Zevk ve safa içinde sonsuza kadar yaşamak mı istiyorsunuz, hiç durmayınız; iman ab-ı hayatından ve ibadet şerbetinden içiniz. Yarın çok geç olabilir. Öbür güne ise hiç güvenmeyiniz. "Hakiki zevk ve elemsiz lezzet ve kedersiz sevinç ve hayattaki saadet, yalnız imandadır ve iman hakikatları dairesinde bulunur." Bundan dolayı zevk ve saadet isteyenlere söylenecek söz şudur: "Hayatın lezzetini ve zevkini isterseniz, hayatınızı iman ile hayatlandırınız ve feraizle zinetlendiriniz ve günahlardan çekinmekle muhafaza ediniz." İnsan duyguları Çeşitleri Acıma · Aidiyet · Aldırmazlık · Anksiyete · Annelik · Arzu · Aşağılama · Aşk · Azap · Beklenti · Bıkkınlık · Boşluk · Böbürlenme · Coşkunluk · Dehşet · Dikkat · Dinginlik · Duyarsızlık · Düşmanlık · Empati kurmak · Fanatiklik · Ferahlama · Gıpta · Gurur · Gücenme · Halinden memnunluk · Hayal kırıklığı · Hayret · Heves · Hışım · Histeri · Hoşnutluk · Hoşnutsuzluk · Huzur · Istırap · İçerleme · İçine doğma · İlgi duyma · İlham · Kabullenme · Kafa karışıklığı · Fobi · Kınama ·Kızgınlık ·Mahcubiyet · Merak ·Merhamet · Minnet · Mutluluk · Nezaket · Özlem · Pişmanlık · Rahatlık · Rahatsızlık · Sabır · Sahiplenme · Sempati · Sevinç · Sıkıntı · Suçluluk · Sükûnet · Şaşkınlık · Şehvet · Şefkat · Şiddet · Umut · Umutsuzluk · Utanç · Utangaçlık · Üzüntü · Vahşet · Yalnızlık Duygulanım Korku · Öfori · Panik · Vecd Ruh hali Başkasının zararına sevinme · Can sıkıntısı · Gipotimii · Hipertimi · İğrenme · Kafaya takma · Kendine acıma · Nefret · Kıskançlık · Şüphe Psikolojik Küçümseme · Melankoli · Vicdan azabı · Duygular A► Anksiyete► Aşağılama ► Aşk-Acıma-Aldırmazlık-Arzu-Aşağılama D► Dikkat F► Fobiler K► Korku (duygu) M► Melankoli ► Mutluluk N► Nefret ► Nostalji S► Stres-Sabır-Sahiplenme-Saudade-Sevinç-Sıla özlemi-Suskunluk sarmalı-Suçluluk B-Başkasının zararına sevinme-Beklenti (duygu)-Bıkkınlık-Boşluk duygusu-Böbürlenme D-Dehşet-Dikkat-Duyarsızlık-Duygudurum-Duygulanım-Düşmanlık E-Empati-Epifani (duygu) F-Fanatiklik G-Gurur-Gücenme H-Halinden memnunluk-Hayal kırıklığı-Heves (duygu)-Histeri-Huşu I-Istırap K-Kafa karışıklığı-Kafaya takma-Kendine acıma-Kıskançlık-Kızgınlık-Korkaklık-Korku M-Majör depresif bozukluk-Melankoli-Merak-Merhamet-Minnet-Minör depresif bozukluk N-Nostalji P-Panik-Pişmanlık U-Umut-Umutsuzluk-Utanç V-Vicdan azabı Y-Yalnızlık-Yurtseverlik Z-Zevk Ç-Çekingenlik Ö-Öfori-Özlem Ü-Üzüntü İ-İntikam-İçerleme-İçine doğma-İğrenme Ş-Şaşkınlık-Şefkat-Şehvet-Şüphe Zihinsel süreçler B-► Biliş -Bilişsellik D-► Dikkat► Düşünce G-► Görme K-► Konuşma S-SolaklıkZ-Zevk Zihin ya da bilinç; düşüncenin, algılamanın, belleğin, duygunun, isteğin ve düşlemenin bazı birleşimlerinde görünür olan bilincin ve zekânın kolektif görünüşlerini kapsar. Zihin bilinç akışı olarak tanımlanabilir. İnsan beyninin bilinçli süreçlerin tümünü içerir. Ayrıca bu sözcük kesin içeriklerde hayvanların bilinçli veya insanların bilinçaltı düşüncelerinin çalışmasını içermek için kullanılır. "Zihin" mantığın düşünce süreçlerine özellikle değinmek için sıklıkla kullanılır. Zihnin ne olduğu ve nasıl çalıştığı ile ilgili; Plato, Aristo, Adi Shankara, Siddhārtha Gautama, Antik Yunan ve Hint felsefecilere tarihlendirilen birçok teori vardır. Ön bilim teorileri teoloji, ruh ve zihin arasındaki beraberliğe yoğunlaşmış, doğaüstünü varsayan, insan kişisinin tanrının verdiği veya ilahi öz varlığına kök salmıştır. Modern teoriler, zihni, beynin bilimsel anlamı üzerine kurulmuş, psikoloji'nin bir olgusu ve az çok bilinç ile eş anlamlı olarak sıklıkla kullanılan bir terim olarak görür. Aynı zamanda insan öz niteliklerinin zihni hazırlamasının sorunu fazlaca tartışılır. Bazıları sadece yüksek entelektüel işlevlerin zihni meydana getirdiğini iddia eder: bilhassa mantık (reason) ve bellek. Bu görüşte, doğada duygular (sevgi, nefret, korku, sevinç) ilkel veya özneldir ve aklın kökeninden veya doğasından ayrı olarak görülmelidir. Diğerleri insan kişisinin benzer doğada ve kökende olan duygusal ve rasyonel taraflarının birbirinden ayrılamayacağını iddia eder ve tümü bireysel zihnin bir parçası olarak görülmesini savunur. Zihnin popüler kullanımı çoğunlukla düşünüş ile eşanlamlıdır: ‘kafamızın içinde yürüttüğümüz’ kendimiz ile özel konuşmalardır. Bunun için biz bir şey hakkında "Zihni takar"ız, "Zihin yorar"ız veya "(Birşeyi)Zihnimize yerleştirir"iz. Bu duyuda zihnin anahtar öz niteliklerinden biri sahibinden başka hiç kimsenin erişemediği bir özel alan olmasıdır. Hiç kimse bizim zihnimizi okuyamaz ve sadece ilettiklerimizi bilirler. Metafizik Metafizikçiler Parmenides · Plato · Aristoteles · Kapila · Plotinus · Duns Scotus · Thomas Aquinas · René Descartes · Immanuel Kant · Isaac Newton · Baruch Spinoza · Georg W. F. Hegel · George Berkeley ·Henri Bergson · Charles Sanders Peirce · Alfred N. Whitehead · Bertrand Russell · Dorothy Emmet · G. E. Moore · Gilbert Ryle · Hilary Putnam · P. F. Strawson · R. G. Collingwood · Adolph Stöhr · Rudolf Carnap · Saul Kripke · Willard V. O. Quine · Donald Davidson · Kuramlar Antigerçekçilik · Belirlenimlilik · Bilimsel gerçekçilik · Doğalcılık · Fenomelizm · Fizikalizm · Gerçekçilik · Görecilik · Hayatın anlamı · Hindu idealizmi · İdealizm · İkisellik · Liberteryenizm · Maddecilik · Monizm · Nihilizm · Özcülük · Özgür irade · Özgürlük · Öznelcilik · Pirsig'in kalite metafiziği · Platoncu idealizm · Samkhya · Solipsizm · Tip kuramı · Töz · Varoluşçuluk Kavramlar Algı · Anima mundi · Anlam · Bedenlenmiş biliş · Cogito ergo sum · Değişim · Değer · Deneyim · Modalite · Düşünce · Enformasyon · Evrensel · Eylem · Fikir · Fiziksel beden · Gerçek · Gerçeklik · Gözlemlenemeyen · Form · Hareket · İlke · Kalite · Kasıt · Kategori · Kavram · Kimlik · Madde · Memetik · Nedensellik · Nesne · Nosyon · Örüntü · Öz · Özellik · Öznellik · Qualia · Ruh · Sezgi · Soyut nesne · Tercih · Töz · Varlık · Varoluş · Zaman · Zekâ · Zihin · Zihinsel temsil · Zorunluluk · BAŞKA maddeler Kozmoloji · Epistemoloji · Ontoloji · Teleoloji · Psikoloji felsefesi · Zihin felsefesi · Benlik felsefesi · Uzay ve zamanın felsefesi · Aksiyoloji · Kuramsal fizik · Meta Bilişsel bilim Bilişsel bilim, zihin ve zekânın işleyişini ele alan, zeki sistemlerin dinamiklerini ve yapılarını araştıran disiplinler arası bir yaklaşımdır. Çok geniş bir alanı kapsamasından ötürü bilişsel bilim alanında çalışan araştırmacıların bilişsel psikoloji, dilbilim, sinirbilim (neuroscience), yapay zekâ, dilbilim, antropoloji ve felsefe gibi alanlarda temel bilgilere sahip olması beklenir. Bilişsel bilim, beyinin çeşitli alanlardaki soyut verimini araştırır. Terim ilk defa 1973 yılında Christopher Longuet tarafından kullanıldı. 1976 yılında Cognitive Science dergisi yayınlanmaya başladı. 1979 yılında Cognitive Science Society (Bilişsel Bilim derneği) adıyla bir dernek kuruldu. İlk bilişsel bilimler konferansı, 1979 Ağustos'unda Kaliforniya'da toplandı. Bugün Asya, Kuzey Amerika, Avrupa ve Avustralya'da pek çok bilişsel bilim programında bu alanda eğitim, öğretim ve araştırma etkinlikleri yapılmaktadır. Bilişselci yaklaşımın savunucuları, davranışçı yaklaşımın görüşlerini eleştirirler. Davranışçılığın bilimsel düşünceye hakim olduğu bir dönemde, 1950'lerin sonunda Noam Chomsky'nin dilin doğuştanlığını vurgulaması, zihin ve beyin araştırmalarında önemli bir dönüm noktasıdır. Davranışçılar, dili bir alışkanlık kazanma süreci olarak tanımlarken, Chomsky, dilin biyolojik bir temeli olduğunu, doğuştan gelen bir yetinin, sosyal ortamda süreç içinde edinime dönüştüğünü ileri sürmüştür. Bilişsel yaklaşım özellikle bilinci, duyguları, insan düşüncesinin sosyal yönünü, fiziksel dünyayı dikkate almadığı, beynin işleyişi ile bilgisayar arasında bir bağ kurduğu için eleştirilmiştir. Konu ile ilgili bazı önemli bilim adamları:David Chalmers-Noam Chomsky-Antonio Damasio-Daniel Dennett-Gerald Edelman-Leon Festinger-Jerry Fodor-Douglas Hofstadter-Daniel Kahneman-George Lakoff-George A. Miller-Marvin Minsky-Seymour Papert-Steven Pinker-Karl Pribram-John Searle-Herbert Simon-Alan Turing Toplam 13 alt kategoriden 13 tanesi burada bulunmaktadır. B► Bellek D► Davranış -► Dikkat► Dilbilim M► Motor kontrol P► Psikodilbilim► Bilişsel psikoloji Y► Yapay zekâ Z► Zekâ► Zihin Z► Zihin felsefesi► Zihin kuramları İ► İnsan bilgisayar etkileşimi Psikoloji taslaklarıToplam 3 alt kategoriden 3 tanesi burada bulunmaktadır. Cinsellik taslakları - Nörobilim taslakları -Spiritüalizm taslakları KategoriLER A--Adli psikoloji-Ailurofobi-Ajitasyon-Akıl hastalığı-Aktarım-Algı-Algıda seçicilik Algofobi Amaçlılık ruhbilimi Amok Amok koşucusu Anal dönem Anal sadistik evre Anhedoni Anımsatıcı Anksiyete Antipati Antipsikiyatri Antropedagoji Asimilasyon (psikoloji) Asosyal Ataraksiya Ayırma (psikoloji) Ayna testi Aşağılık kompleksi Aşırı aktivite Aşırı Empati Sendromu B Bahar yorgunluğu Albert Bandura Bardağın yarısı boş mu yoksa yarısı dolu mu? Bağımlılık Bağlılık (psikoloji) Beklenti (epistemoloji) Ben Furman Bensevisel nevroz Bilinç dışı Bilişsel psikoloji Bipolar bozukluk C Ceza (psikoloji) D Davranış değiştirme Delilik Delüzyon Dengesel giderim Derinlik psikolojisi Dianetik Didaskaleinofobi Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu Distimik bozukluk Dış kaynaklı kendini tanıma biçimi Duygu Duygudurum Duygulanım Duygusal zekâ Duyum Duyum Belleği E Edim Eduard Spranger Ekopsikoloji Elektra kompleksi Epifani (duygu) Epifenomenalizm Ergen Es Etnometodoloji Evlilik danışmanı Evrimsel psikoloji Eğilim Eğitim psikolojisi F Fallik dönem G Gelotoloji Genital dönem Geschwind-Galaburda hipotezi Gestalt terapisi Gordon Allport Güven bunalımı H Hamilton Depresyon Ölçeği Heterofobi Hipervijilans Hipnopompik sanrı Hipnotizör Hipnoz Hipokondriya Histeri Hiyerarşi Hızlı göz hareketi Huzur I IQ Israrla diretmek J Jamais vu K Kazanılmış başarısızlık sendromu (psikoloji) Kendine acıma Kendini yaralama Kısa dönem hafıza Kişilik bozukluğu Kişilik psikolojisi Klinik nöropsikoloji Klinik psikoloji Klostrofobi Kolektif bilinçdışı Kolektif hipnoz Kompulsiyon Korkaklık Koulrofobi Kâbus Küfür (söz) Kültürel psikoloji L Latens dönem M Maslow teorisi Matematiksel psikoloji Mağdur Bilimi Mental Bozuklukların Tanısal ve Sayımsal El Kitabı Monomani Motivasyon N Nefret söylemi Nekrofili Nevrasteni Nomofobi Nostalji O Objektivizm Obsesif kompulsif bozukluk Oklofobi Olmuşu olmamış yapma Oral dönem Orthopedagoji P Padavana anı Panik Panofobi Parafreni Paralelizm Paranoid kişilik bozukluğu Paranoid şizofreni Paranoya Pavor nocturns Pazartesi sendromu (psikoloji) Pedagoji Penis kıskançlığı Posttravmatik stres bozukluğu Problem çözme Psikiyatr Psikiyatrik rehabilitasyon Psikodrama Psikofizik Psikolojik manipülasyon Psikometri Psikoseksüel gelişim Psikosomatik Psikoterapi R R. D. Laing Rüya günlüğü S Sadist Sadomazoşizm Savunu nevrozu Scott Peck Serbest zaman Sevinç Seçmecilik Sihirli Sayı Yedi, Artı veya Eksi İki Siklotimik bozukluk Silah odaklanması Sinirsel şebeke Sosyal anksiyete bozukluğu Sosyal psikoloji Sosyonik Stanford hapishane deneyi Stockholm sendromu Süblimasyon (Psikoloji) T Takılıp kalma Takıntı Taşikinezi Televizyon bağımlılığı Temaruz Terör yönetimi kuramı Teyid önyargısı Théodule-Armand Ribot Tik Toplum mühendisliği Toplumsal psikolojik bilinç mimarlığı Tourette sendromu Trafik psikolojisi Transferans U Uluslararası Metapsişik Enstitüsü Y Yalan Yalnızlık Yaratıcılık Yaygın anksiyete bozukluğu Yineleme saplantısı Yokumsama Yüceltme Z Zeka testi (mantıksal akıl) Zekâ seviyesi Zihin Zihin haritası Zoofobi Zorlanım nevrozu Ç Çağrışım (psikoloji) Çevresel psikoloji Çocuk korkusu Ö Ölüm içgüdüsü Ön yargı Özdeşleşme

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

https://twitter.com/kanaryamfenerli