24 Nisan 2014 Perşembe

yazı uygulamak veya yazma aracı Kalemler Fırçalar HAT kalemi Hat sanatı ya da hüsn-ü hat Kaligrafi

https://twitter.com/kanaryamfenerli __/\/\____________/\/\_____________ KANARYAM █▓▒░▒▓█ FENERLİ ¯¯¯¯¯¯\/\/¯¯¯¯¯¯¯¯¯\/\/¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ Bir yazı uygulamak veya yazma aracı üretmek için kullanılan bir nesnedir yazı . Bu öğelerin çoğu aynı zamanda gibi diğer işlevler için kullanılabilir boyama , çizim ve teknik çizim , ama yazarken araçlar genellikle düzgün, kontrol oluşturmak için sıradan şartı var hattı . Daha küçük bir nüfus tarafından kullanılan bir başka yazma uygulamak ile birlikte görme engelli kullanıcılar tarafından kullanılan kalemi olan kayrak de nokta yumruklayarak için Braille . [1] Özerk yazı gereçleri Bunlar "tükendi" gibi faydasız nesneleri kalıcı olamaz yani onların faydalı ömür, fiziksel varlığını kendi uzunluğuna karşılık geldiği bir doğal özelliğe sahip. Pigment içermeyen Bilinen en eski örnekler, sert bir araç ile düz bir yüzeye incising ziyade bir ikincil nesne, örneğin, Çin ile pigment uygulanarak oluşturulan jiaguwen kaplumbağa kabuklarının içine oyulmuş. Pigment anlamlı uygulama böyle de olanlar gibi tarih öncesi mağara resimlerinde ispatlanmıştır Ancak, bu sadece, daha doğrusu gerçekten tekniklerinin evrimini temsil eden daha bu tür eserler göreceli dayanıklılığını temsil edebilir Lascaux . Eski Sümerler ve bu gibi kendi halefi kültürleri, Babilliler , kendi ürettiği çivi bir üçgen tuşuna basarak yazma kalemi karakteristik kama şeklindeki işaretleri oluştururken, yumuşak kil tabletler halinde. Kil tabletler daha sonra bunları sertleştirmek ve kalıcı işaretleri korumak için pişirilmiştir. Gibi birçok diğer antik kültürlerin Miken Yunanistan da kil tabletler halinde kayıtları yazılı ama rutin onları fırında etmedi; çok Lineer B adlı külliyatın Minos Girit yanlışlıkla bu tabletleri sert pişmiş bir felaket yangın tarafından korundu. Romalılar kullanılan kurşun ile prob ucu balmumu tabletler sürtünme tarafından "silinmiş" olabilir balmumu pürüzsüz tekrar yüzeye. Modern çağda, el bilgisayarları düzenlenen ve bazı diğer bilgisayar giriş aygıtları baskı uygulayarak yerine pigment biriktirilmesiyle bir ekrana bilgi girmek için kalemi kullanın. Kelimeler ve isimler hala yaygın gibi gibi hatıra nesneleri içine yazılıdır kazınmış üzerinde kazananların isimleri gümüş Stanley Cup veya Gettysburg Adresi taş duvarına oyulmuş Lincoln Anıtı , ancak gerekli araçları özel araçlar yazılı olarak kabul edilmez. Doğal pigment "Kurşun orijinal formu kalem "idi kurşun da yumuşak bir metal yüzeye ovuşturdu karanlık çizgileri bırakarak ahşap veya papirüs üzerine yazmak için kullanılan antik Romalılar tarafından kullanılan kalem. Yüzeye çekirdeğinin küçük parçalar aşındırarak kağıt üzerinde koyu lekeler bırakır bir kurşun-bazlı metal alaşım: kavram "boyası çıkmayan kalem" çekirdek olarak son zamanlarda yeniden canlandı. Bununla birlikte, en modern "kurşun kalem "gri-siyah bir nonpoisonous çekirdeğe sahip grafit çeşitli oranlarda karıştırılarak çamur ayrı takılmasıyla veya kullanıcının yandan izleri arasındaki kırılgan grafit korumak için bir dış ahşap muhafaza içinde kapalı tutarlılık için,. Beyaz tebeşir geleneksel olarak kullanılmakta olan Derslik bir ana yazmak için tahta odanın önünde. Kağıt daha hazır iken, 19. yüzyılda, ve gerçekten de 20. yüzyıla, bireysel öğrenciler de kendi küçük tebeşir ile yazdı arduvazlara . Hem kalem ve tebeşir diğer renklerde işaretleri oluşturabilir çeşitleri var, ancak renkli kalemler ve renkli tebeşir genellikle kabul edilir sanat malzemeleri ziyade araçlar yazma. Çok küçük çocuklar renkli mum kullanmak olsa Benzer şekilde, boya kalemleri kendi resimlerinize kelimeleri yazmak için, yazı pastel boya birincil kullanımı olarak kabul edilmez. Bir balmumu kalem , bir koruyucu kağıt mahfaza içinde bir parlak renkli balmumu çekirdek içeren bir mum boya ve kalem hem benzer, ama onun oranlar standart bir kalem daha yakın bulunmaktadır. Balmumu kalemler öncelikle gibi gözeneksiz yüzeyler üzerine yazmak için kullanılan porselen veya cam . Normal kalem, tebeşir, pastel boya ve hepsi "tükendi" olamaz özelliği paylaşıyorlar. Bu aletlerin kullanım ömrü yakından fiziksel varlığına bağlıdır. Bununla birlikte, bu gibi özel aksesuar kalemtraş pigment çekirdeğin çalışma ucunu yeniden şekillendirmek ya da ucu etrafında dış kılıf kaldırmak için gerekli olabilir. Destekli yazım gereçleri Bunlar yazmak için ilave bir pigmentin varlığını gerektirir, ve "boş" zaman işe yaramaz. Kalemler Kalem uygulamak yazmanın en yaygın biçimidir. Bir yüzeye uygulanan bir mürekkep sabit bir uca sahiptir. Kılcal eylem daldırma kalem Başlangıçta, kalemler uygun bir dilimleme ile yapılmıştır ucu ile mürekkep küçük bir rezervuar korumak olabilir ince, içi boş bir doğal malzemenin ucundan noktası kapiller aksiyon . Ancak, bu mürekkep depoları periyodik olarak geri harici batırılmış edilecek kalem gerektiren nispeten küçük hokkası ikmal için. Reed kalem üzerine yazmak için eski Mısırlılar tarafından kullanılan Papirüs . Quill'in kalem kadar 18. ve 19. yüzyıllar boyunca Avrupa ve ABD'de standart vardı ve hala gibi çeşitli bağlamlarda, kullanılan hat ve böyle büyük gibi resmi ortamlarda banka işlemleri . En yaygın quills kanatlarında alındı kaz veya kuzgunlar ve tüyleri rağmen, kuğu ve tavus kuşu bazen prestij için tercih edildi. Bir daldırma kalem , bir çelik kalem ucu (uygun kalem) ve bir kalem sahibi vardır. : Kalem tutucu farklı amaçlar için uzmanlaşmış hazretleri geniş bir yelpazede kalabileceği gibi daldırma kalem, çok yönlü copperplate yazma, haritalama kalem ve çizim için beş köşeli hazretleri müzik porteler . Bu kalem diğer türleri ile uyumlu bazıları mürekkep türü için, kullanılabilir. Otomatik kalem uç iki bölümden ve mürekkep büyük bir miktar tutabilir ki, daldırma kalem bir kategoridir. Ancak, öncülerinin her gibi, çelik-nibbed daldırma kalem sınırlı bir mürekkep haznesi ve sayfadaki inkblots damla bir eğilim vardı. Dolma kalem Dolma kalem ile yazılmış bir mektup. Dolma kalemler , 19. yüzyılda geliştirilmiştir. Bunlar uç birim, bir mürekkep rezervuar bölmesi ve bir dış kaplama içerir. Muhafaza genellikle şeklini korumak ve kuru buharlaştırılması ya da kullanıcının cebine fitilleme gelen mürekkep tutmak için, bir uç kapak içerir. Kalemin tasarımına bağlı olarak, mürekkep haznesi birkaç farklı yolla doldurulabilir: bir iç mekanizması ya da önceden doldurulmuş tek kullanımlık kartuşları damlalık, emme ile doğrudan ek. Bazı kartuş tabanlı dolma kalem kalem her zamanki doldurma kartuşu ile aynı boyutlarda ayrı bir piston / emme depolarıdır "dönüştürücüler", takılabilir; Bu kalem şişe mürekkep dolum sağlar. Mürekkep sadece belirli tür uç birim mekanizmasını tıkanmasını önlemek için, bir dolma kalem kullanılabilir. Dolma kalem büyük rezervuar daha sık mürekkep ikmal gerektirmesine rağmen, mürekkep uygun olmayan bir gafil yazar kağıdı, parmak, ya da giysi leke belirli bağlamlarda dökülebilir. Uçakla seyahat ederken hava basıncı farklılıkları muhteşem etkilere neden olabilir. Tek kullanımlık kalem Yeni kalem türleri çok sayıda 20. yüzyılda yaygınlaştırılan edildi. Bazıları kuru çalıştırdıktan sonra mürekkep ile doldurulmuş olması inşa edilmez; diğerleri teorik kendi iç mürekkep bölmesi değiştirtmelisiniz rağmen, yaygın bir gelenektir mürekkebin artık erişilebilir olduğunda sadece tüm kalem atmak etmektir. Bu tür içerir tükenmez kalem (genellikle denir biro birçok Commonwealth ülkelerinde) ve keçe uçlu kalem . Bunların her ikisi de böyle bir floresan gibi halk genellikle mürekkep türüne göre, kendi özel adlarıyla adlandırılır alt tipi var vurgulayıcı , rollerball kalem ve jel kalem . Mekanik kalemler Katı grafit çekirdek etrafında bir geleneksel ahşap kalem inşası farklı olarak, mekanik bir kalem ucu ile grafit, küçük cep parça beslenir. Yazarken bu sabit kalırken, grafit kademeli aşınma telafi etmek için ileri ileri ya da kullanılmadığı zaman onu korumak için geri çekilebilir, böylece bir iç mekanizması, sürtünme ile grafit konumunu kontrol eder. Mekanik kalem, grafit sıklıkla alt milimetre çaplarında, genellikle ahşap kalemler çok daha dardır. Özel olarak bu amaç için tasarlanmış sürece dolum potansiyel farklı boyutlarda aynı kalemle değiştirilebilen olamaz ancak bu, ince diyagramlar ya da küçük el yazısı için onları özellikle yararlı hale getirir. Fırçalar Batı medeniyeti genellikle yazılı bazı formu ile yapılıyor olsa kalem veya kalem , diğer kültürler diğer enstrümanlar kullandık. Çince karakterler geleneksel olarak yazılır fırça zarif, akan inme kendini kredi olarak algılanıyor. Bir fırça yerine sert bir uç arasında olmasıyla bir kalem farklıdır, yumuşak fırça kıllarına sahip fırça uçlu edilir. Kıllar yavaşça mürekkep oldukça önemli bir sürtünme direnci ölçüde fırça aşağı ezme daha yüzeye fitil için izin vermek için yeterli basınç ile kağıt süpüren edilir. Yarı esnek hazretleri ve sıvı mürekkeple kalem de uygulanan basınç derecesine bağlı olarak kendi vuruş genişliği değişebilir rağmen, onların değişim aralığı çok daha az açıktır. Geleneksel olarak, fırçalar bir mürekkep harici bir havuza kılların daldırılarak mürekkep ile yüklenmiş olan Inkstone bir mürekkebe sahip geleneksel bir dip kalem benzer. Bazı şirketler artık önceden yüklenmiş kartuşları ya da bir şişe doldurma dönüştürücü ile doldurulmuş olabilir kolu içine yerleşik bir iç mürekkep haznesi ile, bu konuda bir dolma kalem andıran "fırça kalem" yapmak. Aksesuarlar Dolaylı yazı ile ilişkili diğer uygular içerir silgi kalem ve kalem, kalemtraş , hokka , kurutma kağıdı ve cetveller ve ilgili çizim aletleri . tencere pençe bir öncü oldu kurutma kağıdı kağıdın kurutulması için toz malzeme için bir dağıtıcı olmak. Şablonlar can standart harf, desen veya imza oluşturmak için kullanılabilir. C ► Bilgisayar klavyeleri (4 ° C, 79 P) ► Düzeltme aletleri (6 P) P ► Kalemler (34 P) ► Kalemler (3 C, 53 P) T ► Daktilolar (4 ° C, 41 P)

B

Ballograf Berol Bic Cristal Birmingham kalem ticaret László Bíró

C

C. Howard Hunt Kara Tahta silgi Classmate Kırtasiye Bağlayıcı kalem Conway Stewart Kopya kalemi Sahte banknot algılama kalem Cretacolor Curtis Avustralya

D

D. Leonardt & Co Decoder kalem Derwent Cumberland Pencil Şirket Dijital kalem Dip kalem

D

Edding Silgi EsterBrook

F

Faber-Castell Yüksük Dolmakalem Çalışmanın Dört Hazineleri

Fudepen

G

Jel kalem Joseph Gillott ait (kalem) Graf von Faber-Castell Gres kalem

H

Vurgulayıcı

Ben

Mürekkep fırça Mürekkep silgi Hokkalık Masaya gömülü hokka

K

Kalamos Koh-i-Noor Hardtmuth

L

Lamy Kalem türleri, markaların ve şirketlerin listesi Livescribe

M

Josiah Mason Mean Streak (işaretleyici) Mekanik kurşun kalem Monami Montblanc (şirket) Monteprappa

N

Namiki Narayam Negro (kurşun kalem) Noctograph

P

Işaretleyici Boya Kağıt Mate Doktora Multi

Parker Not Defteri Kalem Kalem Pentel PD345 Pentel PS513 Kalıcı işaretleyici Perry & Co Project Eden (şirket)

Q

Bobin Quink

Ar

Rastrum Reed kalem

S

Sanford LP Schwan-Stabilo Sharpie (işaretleyici) Kaldırım tebeşir Silverpoint Skywriting Société Bic Staedtler Pikap iğnesi Syng hokkalık

T

Tombow

V

Von Dünya Kalemler Hall

W

Islak işaretleyici silin

Y

Yatate

Z

Zebra (kalem üreticisi) Hüsn-i hatta, ekseriya, kamış kalem, cava kalemi, menevişli kalem, kargı kalem ve tahta kalem kullanılır. a) Kamış Kalem: Kamış kalem, yazılarımızın en tabii aletidir. Hüsn-i hatta kullanılan kamış, ekseriya, İran ve Irak”tan getirilirdi. Tabii rengi sarı olan kamışlar, bir yıl boyunca at gübresinin içine yatırılır, bir takım yanmalardan sonra, koyu kahve rengini alır, sertleşirdi. Ancak bu ıslah ve terbiye ameliyesinden sonra kullanılırdı. Bu ıslah, sıcak ülkelerde güneş altında yapılırdı. Özelliği: Kamış kalem ne çok ince, ne çok kalın olmalı. Rengi parlak ve siyaha yakın, düzgün ve yuvarlak, boğum araları bir karış olmalıdır. Bu özellikteki bir kamış kalem, mermer, taş veya cam üzerine atıldığı zaman, tiz bir ses çıkarır. Yazma bir eserde, kamış kalemin özellikleri şöyle anlatılmaktadır: “Evvela, hüsn-i hat yazanlara kalemin alasını ve mürekkebin ranasın ve kâğıdın zibasın görmek gerektir. Kalemin alasın oldur ki, kızılı pek ola ve aklığı pek az ola ve damarları doğru ola, zira damarları doğru olmazsa, kalemi şak itdikte, eğri şak olur, doğru şak olmaz. Eğri şak olan kalemden hüsn-i hat gelmez ve kalemin kalınlığı evsat ola ve uzunluğu on parmak ola.” b) Cava Kalemi: Cava”da yetişen bir cins kamışın özüdür. Çok sert olması, uzun süre yazmakla bozulmaması sebebiyle, bilhassa, mushaf yazmakta hattatlarımız tarafından tercih edilmiştir. Yalnız ince olduğu için, bir kamış kalemin içine yerleştirilerek veya tutulacak kısmına bir bez parçası sarılarak kullanılır. c) Menevişli Kalem: (Hindi Kalem) Hindistan”da yetişen içi dar, uzun boğumlu ve menevişli gayet sert bir kalemdir. d) Kargı Kalem: Kargıdan yapılan bu cins kalem, celi yazıları yazmak için kullanılır. e) Tahta Kalem: Adından da anlaşılacağı üzere, tahtadan yapılan bu kalem daha iri yazıları yazmada kullanılır. Son zamanlarda, kamış kalem yerine, madeni uçlar kullanılmışsa da, hattatlarımız, arzu edilen kalınlıkta açılması, sebebiyle kamış kalemi tercih etmişlerdir. Özellikle de ıhlamur ağacından yapılan kalemler spatulaya benzer bir şekil yapıldıktan sonra ucu “Z” tipi kesilir. Kalın yazılarda kullanılır. Hattat Sami efendinin çok geniş yazıları, iki kurşun kalemin arasına çıta çakarak yazdığı nakledilir. KALEM AÇMAK ve TUTMAK USULÜ Hat Kalemtıraş Bıçağı Örnekleri: Güzel yazı, yazanın kabiliyetine bağlı olmakla beraber, yazı çeşitlerine göre, kalem açma sırrı da bilinmelidir ki, kalemden güzel hat çıksın. Reis-ül Hattatın Hacı Kamil Efendi, yazısına istediği mükemmelliği verebilmek için, uzun zaman kat-ı kalem (kalem açma) usullerini araştırdığını, ancak kalem açma sırrını çözdükten sonra, yazıda muvaffak olduğunu söylermiş. Makta üzerinde Hat Kalemi kalem açma işlemi Kalem açma ve kat” etme, melekeye muhtaç bir iştir. Hatta başlayanlar evvela, kalem açma usulünü öğrenmelidir. Bu konuda Hz. Ali şöyle buyurmuşlardır: “Kalemi iyileştirirsen, yazını da iyileştirirsin; kaleme bakmazsan, yazıyı yüzüstü bırakmış olursun, çünkü yazı kaleme tâbidir.” “Rehber-i Sibyan”ın arka yüzünde, kalem açmakla ilgili şu bilgi verilmektedir: “Kalem evvela, sol avucun içine yatırılarak, başparmak bükümü miktarınca aşağı ucuna doğru, ince tarafından badem biçiminde kesilir. Sonra ortasından bir miktar yarık (şak) yapılır. Kalemin iki yanlarından, istenilen kalınlık derecesine göre kesilir. Kalem, maktâ'nın yuvasına konur; sol elin başparmağı ile kalemi ve diğer parmaklarla altından maktâ' yı tutarak ucu, aşağı doğru hafifçe traş edilir. Eğer sülüs ve nesih kalemi ise eğrice, rik”a ve divani kalemi ise biraz doğruca kat edilir. Makta : Hüsnü hat yazılarında kullanılan kamış kalemlerinin ağızlarını açmakta kullanılan alettir. Hattat Hamid Aytaç: Kalemi, sağ elin baş ve şehadet parmağıyla tutarak, orta parmağı onlara yardım ettirmelidir. Fakat kalem, hakkının layığı ile icra olunması için, kalem kesilmiş olan tarafını satırın üzerine çevirerek hareket ettirmelidir. Kalem ağzını çok kısa ve uzun açmamalı; kısa açılırsa eli kirletir, uzun açılırsa da kalemin sevk ve idaresi güçleşir. Ayrıca kalem üzerindeki parlak kısım mürekkep almayacağından, tebeşirli çuhayı bu kısma sürmelidir. KalemHat sanatında yazma aleti olarak ince yazılar için kamış kalem, biraz iri hatlar için bambu ya da kargı kalemi, daha da celî yazılar içinse, tahtadan yapılma ağaç kalemler kullanılır. Kamış, koparıldığı esnada yazmaya elverişli olmayıp, bir müddet tezek, hayvan gübresi altında bekletilir, pişip sertleşmesi sağlandıktan sonra kullanıma hazır hale gelir. İyi kalem, ne çok sert, ne çok yumuşak, ne çok kalın, ne çok incedir. Eğri, yassı ve dalgalı da olmayıp, tabii bir sertliği vardır. İnce, uzun ve düzgün bir silindir biçimindedir. Boğum araları en az bir karış kadardır. Sert bir zemine 15-20 cm. yükseklikten bırakıldığı zaman çevik, genç ve dinç bir ses çıkarır. Sağlam olmayan çatlak bir kamışın çıkardığı ses ise kısık ve boğuktur. Madenî uçlu kalemlerin kullanımı da söz konusu olabilir. Ancak, bunlar kamıştan mamul kalemler kadar tabii olmadığı gibi yazım esnasındaki kalem ve el hareketlerine de yatkın olmayıp, yazıya güzellik katmaya elverişli değildir. Mushaf-ı Şerif’lerin yazımında ise, açılışından sonra uzun süre ucunun bozulmaması sebebiyle Cava Kalemi tercih edilmiştir.KalemtraşKamış kalemlerin usulüne uygun açılmasında kullanılan saplı bir bıçak çeşididir. Tığ adı verilen su verilmiş çelikten mamul kesici kısmından başka, fildişi, kemik, boynuz veya benzeri bir nesneden yapılma uzunca bir sapı bir de bu iki kısmı birbirine perçinleyen çelikten pirazvanası vardır. Kesici kısmın aldığı şekle göre söğüt yaprağı, selvi, cam kırığı ve küt gibi adlarla anılan çeşitleri vardır.MaktaKamış kalem ucunun, üzerinde kesildiği ve çatlatıldığı bir alet olup, kemik, boynuz, fildişi, bağa ve benzeri maddelerden yapılırdı. Kalemin gövdesinin yatırıldığı yere ise kalem yuvası denir.Kamış kalemin açılışıKamışın boğumu kalemtraşla alındıktan sonra kalem uç kısmı kalemi açandan yana olmak üzere sol elin avucu içine yatırılır ve kalemin açılan kısmı uzunca bir badem görüntüsü verinceye kadar iki yandan kesilir ve yontulur. Kamış yeterince sert değilse, biraz daha tok bir badem şekli tercih edilir. Kalemin gövdesinden ucuna doğru incelerek uzayan kısmına dil, uç kısmına ise ağız denir. Ağzı dilinden daha enli açılan kaleme de çakşırlı kalem adı verilir. Daha sonra kalemin ağzı makta’ üzerine yatırılarak ya da elde dikine çatlatılır. Buna şakk etmek tabir olunur. Sonra da yine makta üzerinde kalemin ucu yazılacak yazının gerektirdiği meyil gözetilerek kesilir. Bu işleme de katt etmek veya kat’ denir. Kalem ağzının yazana yakın tarafı ünsi, diğer tarafı da vahşî adıyla adlandırılır.Kağıt boyama ve âharEski hattatlar Hind âbâdisi, Buhara, Alikurna, Hataî ve Japon kâğıdı gibi değişik kâğıtlar kullanırlardı. Bunların en iyisi ilki olup, Hindistan'ın Devletâbad şehrinde îmal edilirdi. İtalya'daki Elikome (livomo) limanından getirilen o yüzden Ali Kurna diye adlandırılan Avrupa kâğıtları ise genellikle filigranlı olurdu. Boyama işleminde genellikle nebatattan yararlanılırdı. Suda kaynatılan nebat cinsi bir tekneye boşaltıldıktan sonra kağıtlar bu tekneye batırılıp çıkartılır ve kurutulur. Bu muamele, renkli suyun sünger veya pamukla kâğıt üzerine sürülmesi şeklinde de yapılabilir.Çay, kağıda cinsine göre nohudî ya da krem rengi verir. Cevizin yeşil dış kabuğu veya nar kabuğu yeşile kaçan limon sarısı, soğan kabuğu da yoz sarı bir renk sağlar. Farklı nebat cinsleriyle farklı renkler, aynı nebat cinsinin farklı dozajları ile de farklı tonlar elde edilir.Aharlama, kâğıdın boyanmasından sonra üzerine yazılacak yazıların bir yanlışlık ihtimaline karşı kolayca silinip düzeltilmesini sağlayan, mürekkeple kâğıt zemin arasında koruyucu bir tabaka oluşturma ameliyesidir. Yumurta, nişasta ve gomalak aharı gibi çeşitleri vardır.Derin bir kase içinde 3-4 yumurtanın akı, kibrit kutusu büyüklüğünde bir şap parçası ile 10 dakika kadar bir çırpılarak tamamen köpük haline getirilir. Bir 10 dakika daha çırpılırsa köpüğün bir kısmı sıvılaşır. Bu sıvı bir süre dinlen dirildikten sonra ince bir bezden süzülerek ayrı bir kaba alınır. Sünger, pamuk veya uygun bir fırça yardımı ile aharlanacak kağıdın zeminine bir-iki ya da üç kat sürülür. Ve kağıt serin bir yerde kurumaya bırakılır. Aharın fazlaca kaim olması, kuruyunca çatlamasına sebep olabilir.Soğuk su ile ezilen Nişasta, kaynayan su içine aktarılır. Az miktarda jelatin ilâve edilir. İyice pişip süzüldükten sonra süngerle kâğıt üzerine bir ya da iki kat sürülür. Gomalakın ispirtoda eritilip gaz bezine sarılmış pamukla kağıda sürülmesiyle de Gomalak Aharı yapılır.MührelemeMühreleme, aharlanan kâğıtların parlatılmasına yönelik bir nevi ütüleme işlemidir. Aharlandıktan sonra gölgelik ve nemli bir yerde kurumaya terk edilen kağıtlar üzerinde mührenin rahatça kaymasını sağlamak üzere kuru sabuna sürülmüş bir çuha parçası gezdirilir. Daha sonra da çakmak taşından ya da camdan mamul mühre, kağıda tazyik edilerek bir ileri bir geri hareket ile muhtelif istikametlerde sürülür. Parlamanın sağlanmasıyla bu işlem biterse de, kağıtlar bu safhada hemen kullanılmayarak üst üste konur, üzerine de bir ağırlık bırakılır. Bir sene kadar böylece bekletilen kağıtlar kullanıma hazır demektir.MürekkepHat sanatında mürekkep denince ilk akla gelen, isten yapılma siyah mürekkeptir. Kırmızı, sarı ve diğer renklerde de mürekkep yapılmıştır. Çeşitli terkip ve tarifler içinde merhum Necmeddin Okyay’ın siyah is mürekkebi tarifi şöyledir: “Süzülmüş ve bekletilmiş boza kıvamındaki zamk mahlülü havana konup, içine azar azar is atarak tokmak yardımıyla zamka yedirilir. İs havalandığı için birden atmayıp yavaş yavaş karıştırılır ve tokmakla dövülmeye başlanır. Arada koyuldukça su ilâve edilerek daima boza kıvamı muhafaza edilir. Mürekkebin kalitesi, isin iyice ezilip zamkın içinde hallolmasına bağlıdır. Bu da günlerce döğmekle sağlanır (100 ile 500 bin tokmak arası).."Mürekkep yapımında kullanılan is; bezir yağı, bal mumu, neft yağı ve son zamanlarda da gazyağından elde edilirdi.LikaaMürekkep sıvı şekliyle kalemin istifadesine sunulmaz, önce Lika adı verilen bir tutam kadar, su ile yıkanmış ham ipeğe emdirilir daha sonra kullanılır. İçinde lika olmaksızın hokkaya daldırılan kalemin ucunda mürekkep fazlaca toplanır. Kalemin kağıda teması anında bu mürekkep birden zemine yığılacağından, yazılan harfin başlangıç kısmı lüzumundan fazlaca kalın ve kaba bir görünüm arz edecek, dolaysıyla da yazının güzelliğini bozacaktır. Likanın sağladığı bir başka fayda da, hokkanın ağız kısmının aşağı bakması halinde bile mürekkebin dökülmemesidir.Hokka, kalemdan ve divitMürekkep, lika adını verdiğimiz ham ipeğe emdirilmiş şekilde Hokka içersinde muhafaza edilir. Hokkalar genellikle madenî, bazen de cam veya sırlı topraktan mamul olup genişliği derinliğinden büyük olur.Kalemlerin içinde saklandığı çoğu zaman silindir şeklindeki bazen kutu şeklinde de olur. mahfazaya Kalemdan veya Kubur denmektedir. Kalemdan ile hokkanın birbirine monte edilmiş şekline de Divit adı verilir.KaligrafiKaligrafi, Yunanca güzel anlamına gelen “kallos” ve yazı anlamına gelen “graphia” kelimelerinden türemiş, güzel yazının bir ifadesidir.Kaligrafi, insanoğlunun yüzyıllardır birbirleri ile iletişimindeki görsel sanatların önemli bir parçasıdır. Her milletin kendine özgü bir kaligrafi tarzı olması din, dil ve kültür farkından kaynaklanmaktadır. Dünyada en çok ilgi gören ve aktif olanlar; Çin kaligrafisi, İbrani kaligrafisi, Hint kaligrafisi, Japon kaligrafisi, Kore kaligrafisi, Yunan kaligrafisi, Arap kaligrafisi ve Batı kaligrafisidir.Osmanlı İmparatorluğu döneminden günümüze kadar gelen Hat Sanatı, bunun en çarpıcı örneklerindendir. Ülkemizde Hat Sanatı olarak bilinen Arap kaligrafisi, Türkiye’de olduğu kadar yurt dışında da ilgi ve beğeni ile takip edilmektedir. Ülkemizde, Arap kaligrafisi ile çalışan kişilere Hattat ünvanı verilmektedir.Günümüzde en aktif ve yaygın olan kaligrafi ise batı kaligrafisidir. Batı kaligrafisi Latin harfleri ile yapılır. Bu sanatı yapan kişilere Kaligraf ünvanı verilir.Dünyaca ünlü Çinli kaligraf Wang Hsi-chih’in söylediği gibi “Yazı yazmak bir ifade yöntemidir; Kaligrafi sanatında kullanılan dekoratif simgeler, ruhu yüceltmeyi ve duyguları en iyi şekilde aktarabilmeyi sağlar”.Günlük yaşamımızda kalemler, insanların vazgeçemeyeceği bir ihtiyacıdır. Bilgisayar teknolojisinin doruk noktasına geldiği şu dönemde bile insanlar, el yazısına ihtiyaç duyarlar. Kaligrafi sanatının amacı; İnsanların daha estetik ve dekoratif yazı yazabilmelerini sağlamaktır.Bildiğimiz gibi yazı, Güney Mezopotamya’da yaşayan Sümerler tarafından İ.Ö. 3500 yıllarında icat edilmiştir. Arkeologlara göre ilk yazının işlevi “muhasebe-defter tutma” da kullanılmıştır.Daha sonraki yıllarda Sümer yazıları, insan ve eşya isimlerini içeren 1.200 logo grafik (resimsel) sembollü bir iletişim aracı olmuştur. Zaman içinde bu logo grafik nitelikler, çizgisel formlar kazanarak alfabe benzeri şekillere dönüşmüş ve fonolojik unsurları kapsamaya başlamıştır. Hece sisteminin geliştirilmesi ve kelimelere takılar eklenmesi ile konuşma dili ve yazı bütünsel bir iletişim aracı haline gelmiştir.Mezopotamya’nın kuzey-batısında yaşamış, Fenikeliler Sümerlerin yazı sistemini çeşitli sembollerle geliştirip Fenike (Semitik) alfabesini icat etmişlerdir. Fenikeliler, deniz ticareti ile bu yazıyı Yunan uygarlığına ulaştırmıştır. Yunan alfabesi de çeşitli aşamalardan geçerek İ.Ö. 900 yıllarında son şeklini almıştır. Daha sonra Romalılar bu Yunan kültürü ile birlikte Yunan alfabesini de benimsemişler. Latin alfabesi İ.Ö. 100 yıllarında son şeklini almıştır ve günümüz alfabesinin temeli oluşturulmuştur.Kaligrafi, bu dönemden itibaren insanoğlunun vazgeçilmez bir ihtiyacı haline gelmiştir. İlk kaligrafi örneklerini, Roma İmparatorluğu dönemindeki taşları oymak suretiyle ortaya çıkardıkları çalışmalardır. Hat sanatı ya da hüsn-ü hat (Arapça: حسن - hûsn - "güzel" + خط - khat - "yazı")[1] veya kaligrafi (Yunanca: κάλλος - kallos - "güzellik" + γραφή - graphẽ "yazı")[2] yazı sistemleri ve yazı öğeleri kullanılarak geliştirilen, sıklıkla dekoratif amaçla kullanılan, bir görsel sanat türüdür.Bu sanat dalının çağdaş bir tanımı ise "işaretlere anlamlı, ahenkli ve hünerli bir şekilde biçim verilmesi sanatı" şeklindedir.[3] Belirli bir yazı stiline yazı tipi, hat türü, el veya alfabe gibi tanımlanabilir.[4][5]Farklı yazı sistemlerinde farklı şekillerde, farklı coğrafyalarda ortaya çıkmış olan hat sanatı, özellikle matbaa öncesinde büyük önem arz etmiştir. Bugün tipografi sanatıyla ilişkilendirilebilecek hat sanatı sıklıkla yazı sistemlerine veya farklı hat kültürlerine göre sınıflandırılır: İslam hat sanatı (İslami kaligrafi), Arap hat sanatı (Arap kaligrafisi), Pers hat sanatı (Pers kaligrafisi), Japon hat sanatı (Japon kaligrafisi), Çin hat sanatı (Çin kaligrafisi), Batı hat sanatı (Batı kaligrafisi) gibi...Modern hat sanatı işlevsel el ile yazılmış betiklerden ve tasarımlardan işaretlerin soyut bir şekilde ifade edildiği ve bazen bu soyutsal ifadenin harflerin okunabilirliğinin yerine geçtiği güzel sanat eserlerine kadar geniş bir yelpazededir.[3] Klasik hat sanatı tipografiden ve klasik olmayan yazı tiplerinden farklı olsa da bir hat sanatçısı bu alanların hepsinde eser verebilir; karakterler tarihsel bir şekilde disipline edilmiş olsalar da yazı anında doğaçlama bir şekilde oluşturulurlar, değişken ve spontanedirler.[6][7][8]"Muhakkak" Hat yazısı ile Onüçüncü yüzyılda yazılmış bir Kur’ân, İran Ulusal Müzesi.Hat sanatı ile ilgili çoklu ortam belgeleri bulunmaktadır.Çin kaligrafisiÇin kaligrafisi ve galeriler Çin Çevrim içi Müzesi (İngilizce)Çin kaligrafisi sanatı (İngilizce)Çin tarihindeki tanınmış hattatlar ve galerileri (İngilizce)Batı kaligrafisiCynscribe World Wide Web Kaligrafi Dizini (İngilizce)The Edward Johnston Foundation - Kaligrafi araştırma merkezi (İngilizce)İslam kaligrafisi"Allahın Arslanı" olarak anılan Ali'ye atfedilen aslan biçiminde yazılmış naat duası kaligrafisi.İslam kaligrafisi (İngilizce)Arap kaligrafisi galerisi - National Institute for Technology and Liberal Education (İngilizce)İslam kaligrafisi örnekleri (İngilizce)Washington D.C. Kongre Kütüphanesi'nde İslam kaligrafisi (İngilizce)Diğer kaligrafi türleriMoğolca: Inkway Kaligrafi (İngilizce)Nepali: Nepali Kaligrafi (İngilizce)Tibetçe: Tibet Kaligrafisi tarihçesi (İngilizce)Japonca: Shodo Journal research Institute (İngilizce)Kaligrafi müzeleriPettenbach, Avusturya Kaligrafi ve Minyatür Grafikleri Müzesiİskenderiye Kütüphanesi Yazmalar müzesiNaritasan Kaligrafi müzesiDitchling MüzesiKlingspor MüzesiSakıp Sabancı MüzesiDünya kaligrafi birlikleri ve cemiyetleriAssociation for the Calligraphic ArtsNorth West Calligraphers’ AssociationThe Chinese Calligraphy AssociationThe Washington Calligraphers GuildCalligraphy Society of FloridaThe International Association of Master Penmen, Engrossers and Teachers of Handwriting IAMPETHL’esperluette (Fransızca)Centro Internazionale Arti Calligrafiche (İtalyanca)Peannairi (Irish Scribes)Associazione Calligrafica Italiana (ACI) (İtalyanca)MeitokaiCalligraphy & Lettering Arts SocietyC.A.U.S. – Centro Arti Umoristiche e SatiricheUluslararası yarışmalarC.A.U.S. – Alphabets and Calligraphy F► Fermanlar (6 M) H► Hattatlar (1 K, 18 M) İ► İslam hat sanatı (6 M) Hat sanatı J Japon hat sanatı K Küfi M Mağribî Muhakkak R Rika S Sülüs Z Zoomorfik kaligrafi İ İslam hat sanatı * ► Geleneksel sanatçılar (1 K, 8 M) E ► Ebru (4 M) H ► Halıcılık (1 K, 4 M) ► Halk oyunları (5 K, 28 M) ► Hat ve Kaligrafi (3 K, 9 M) M ► Minyatür (1 K, 2 M) ► Mozaik (6 M) O ► Orta oyunu (3 M) T ► Tezhip (1 M) ► Tezhipler (1 K, 1 M) Y ► Yapı bezemeleri (2 K, 3 M) B BORDER Geleneksel Halk Dansları Şöleni G Geleneksel Türk sanatları H Haliç işi K Kalemişi Kat'ı M Müzehhip N Nakış O Osmanlı nakış sanatı T Tezhip Ç Çekicilik Çeşm-i bülbül Çini İ İznik çinisi http://www.oweis.com/Calligraphy-tools.pdf

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

https://twitter.com/kanaryamfenerli