24 Haziran 2014 Salı

DÖRT HALİFE KAÇ YAŞINDA ÖLDÜ..SAHABE BİYOGRAFİSİ

https://twitter.com/kanaryamfenerli _/\/\____________/\/\_____________ KANARYAM █▓▒░▒▓█ FENERLİ ¯¯¯¯¯¯\/\/¯¯¯¯¯¯¯¯¯\/\/¯¯¯¯¯¯¯¯¯ Dört büyük halifelerin vafat yaşları Ebu Bekir (ra) 63 yaşında vefat etmiştir. Ömer'in (r.a.) . 62 yaşında vefat etmiştir. Osman ra .76 yaşında vefat etmiştir. Hz. Ali (kv ) 62 yaşında vefat etmiştir. Hz. Ebu Bekir (ra) Dönemi Hz. Ebu Bekir (ra) 632-634 yılları arasında halifelik yapmıştır. Fil olayından iki yıl sonra 571 yılında dünyaya gelmiş olup 634 yılında vefat etmiştir. Bedir savaşına kadar müşrik kalan oğlu Abdurrahman dışında bütün ailesi Müslüman olmuştur. Hz. Ebû Bekir (ra) (ra)'in Rasûlullah (s.a.s.)'den bir veya üç yaş küçük olduğu zikredilmiştir.HZEbubekir 634 yılında hastalandı ve namaz kıldırma görevini HZOsman'a verdi Aynı yıl 63 yaşında vefat etti..Seçimle göreve gelen ilk halifedir. Döneminde; 1. Yalancı Peygamberler sorunu çözümlendi. Dini ve siyasi birliği sağladı. 2. Zekat vermek istemeyenler tekrar dine kazandırıldı. Önemi: Arap yarımadasında dinsel ve siyasal birlik yeniden sağlandı. Müslümanlar arasında birlik ve beraberlik korundu. 3. Kur’an ayetlerini toplatıp, kitap haline getirdi. Zeyd bin Sabid başkanlığındaki kurul, ayetleri birleştirdi. İleride çıkabilecek ihtilaflar önlendi. Aslı korundu. ( Mushaf= Kitap) 4. Fetihleri; İslam’ı yaymak üzere Bizans ve Sasani üzerine Müslüman orduları gönderildi. Böylece, Arabistan dışına ilk seferler Hz. Ebubekir ile başladı. Halid bin Velid komutasındaki İslam ordusu Hire’yi ele geçirdi. Hire kentinin alınmasıyla ilk defa “ Cizye” vergisi alındı. Bizans ( Suriye ) üzerine ordu gönderildi. ( 634 Yermük Savaşı ) Suriye kapıları Müslümanlara açıldı. Suriye’nin fethine zemin hazırlayan savaştır HZ.Muhammet kendisinden sonra yerine kimin geçicegini belirtmemişti.Onun ölümünden sonra çıkan tartışmalarda HZ.Ebubekir halife seçilmiştir. Bu arada HZ.Muhammed'in ölümü üzerine islam dünyasında iç karışıklıklar yaşanmaya başladı Arabistan'da dinden dönme olayları..Yalancı peygamberlerin ortaya çıkması..İslamiyeti yeni kabul eden Yemen ve Umman gibi yerlerde kabilelerin zekat vermek istememesi HZ.Ebubekir Halid Bin Velid komutasındaki islam Ordularını Yemen'e göndererek yalancı peygamberleri ortadan kaldırdı ve sarsılan islam birligini yeniden sağlamış oldu.Zekat vermek istemeyenlerin isyanlarını bastırarak onları cezalandırdı. HZ.Ebubekir halife olduğu sırada Sasani devleti cöküş içindeydi.HZ.Ebubekir sasanilerin egemenliğindeki Irağa ordular gönderdi.Bu orduların başarıları sonucu Hire beyliği osmanlı Devletine bağlandı. İslamiyeti Arabistan dışına da yaymayı amaçlayan HZ.Ebubekir Bizans egemenliğindeki Suriye'ye ordular gönderdi.Yermük'te bizans ile yapılan savaşı müslümanlar kazandı ve böylece Suriye'nin kapıları müslümanlara açılmış oldu. HZ.Ebubekir döneminin önemli olaylarından biri Kur'an-ı kerim'in toplanarak kitap haline getirilmesidir. HZ.Ebubekir 634 yılında hastalandı ve namaz kıldırma görevini HZ.Osman'a verdi. Aynı yıl 63 yaşında vefat etti. Peygamberlerden sonrainsanların en büyüğü Hz. Ebu Bekir’dir. O, Resûlullah’ın enyakın dostuydu. Ondan hiç ayrılmazdı. Onların bu beraberliği,Mekke'den Medîne'ye hicrette de devam etti. O'na mağara arkadaşıoldu. Medîne'ye varıncaya kadar Peygamber Efendimiz’in bütün hizmetini Ogördü. Medîne’deki mescit yapılırken birlikteçalıştılar. Hiçbir hizmet ve fedâkarlıktan gerikalmadı. Peygamber Efendimiz'in getirdiği ve bildirdiği herşeyi tereddüt etmeden inanıp, tasdik ettiği için kendisine “Sıddîk” denmiştir. Hz.Ebu Bekir, Resûlullah’ın bütün harplerinde bulundu. Çok şiddetlimuharebelerde, Peygamber Efendimiz’i korudu. Bedir’de, Uhud’da,Hendek’te müşriklere karşı büyük kahramanlıklar gösterdi. Tebük harbinde sancaktarlık vazîfesini yaptı.Peygamber Efendimizin son hastalığında üç gün imamlıkgörevinde bulunup, on yedi vakit namaz kıldırdı. Üç vaktinde deSevgili Peygamberimiz, Ebu Bekir'e uyarak, arkasında namazkılmıştır. Hz.Ebu Bekir, Peygamber Efendimiz'in vefât ettiği gün, H.11 (M.632) senesindeMüslümanların söz birliği ile halîfe seçildi. Halîfeliğisırasında Yemen, Necid ve Yemâme’de çıkan yalancı peygamberleri ortadankaldırdı, dinden dönenleri, İslâm'ın emirlerinde gevşeklikgösterenleri yola getirdi. O'nunzamanında, Hâlid bin Velîd’inemrindeki İslam orduları, Bizans ve İran ordularıyla birçoksavaşlar yaptı. Her defasında yenerek geniş topraklar aldı.Müslümanlığı yaydı. Bütün bu zaferler halîfenin güzelidâresi sayesinde kazanıldı. Hz.Ebu Bekir, Kur'ân’ın âyet ve sûrelerini biraraya toplattı ve buna “Mushaf” dendi. Hz.EbuBekir, Yermük harbinin yapıldığısırada hastalandı. Hastalığının son günlerindebir gece Peygamber Efendimiz'i rüyâsında gördü. Peygamber Efendimiz O'na;"Yâ Ebâ Bekir! Seniçok özledik, kavuşma zamanı yaklaştı." buyurdu. O'da;"Ben de sizi özledim Yâ Resûlallah!"dedi. Peygamber Efendimiz; "Bu ümmet için âdil, sâdık, yerde ve gökteherkesin rızâsını kazanmış, zamanın en temiziolan Hz.Ömer'i halîfe seç!" buyurdular. Bunun üzerine Hz. Ömer'in halîfeseçilmesini vasiyet etti. İki sene halîfelik yaptı. Hicretin 13.senesinde 63 yaşında vefat etti (M.634). Hz.EbuBekir hakkında Resûlullah Efendimiz'in hadîs-i şeriflerindenbâzıları: “EbuBekir'in îmânı, bütün müminlerin îmanlarından ağır basar.” “Cehennemdenazad edilmiş kimseyi görüp sevinmek isteyen “EbuBekir'e baksın.” “Münafıklarınkalbinde şu dört sevgisi toplanmaz: Ebu Bekir, Ömer, Osman, ve Ali. Hz. Ömer'in (r.a.) Dönemi Hz. Ömer (ra) 634-644 yılları arasında halifelik yapmıştır. Fil Olayından on üç sene sonra 582 yılında Mekke'de doğmuştur. 644 yılında vefat etmiştir.Hz. Ömer Müslüman olduğundan 40 yaşındaydıi İLk ordu teşkilatı kurulmuşturSınırlarda ordugahlar kurularak savunma ve fetih hareketleri kolaylaştırılmıitır fethedilen bölgelerde yeni şehirler kurularak buralara müslümanlar yerleştirilmiştirİkta sistemi uygulanmaya başlanmıştırHicri takvim kabul edilmiştir HZÖmer iran'lı bir köle tarafından şehit edilmiştirHz. Ömer (ra) 634-644 yılları arasında halifelik yapmıştır. Fil Olayından on üç sene sonra 582 yılında Mekke'de doğmuştur. 644 yılında vefat etmiştir. Hz. Ömer'in (r.a.) hayatı.HZ.Eubekir‘in vefatı üzerine müslümanlar HZ.Ömer'i halife seçtiler.HZ.Ömer halife oldugu sırada Suriye ‘de fetih hareketleri devam ediyordu.HZ.Ömer Suriye'nin fethedilmesine önem verdi. Görevlendirdigi birlikler kısa sürede Suriye'nin tamamını fethettiler. Fethedilen şehirlerdeki hristiyanlar din ve ibadetlerinde serbest bırakıldılar. Suriye'nin fethi tamanlandığında Filistin ve kudüs hariç her yer fethedilmişti. kudüs halkı sıranın kendisine geldigini görerek Bizans'tan yardım istedi.deniz yoluyla büyük bir Bizans ordusu Filistine geldi.Ecnadin denilen yerde yapılan savaşı islam ordusu kazandı.Böylece Suriye ve Filistin'de müslümanların karşısına çıkacak bir Bizans ordusu kalmadı.Savaşın sonunda Kudüs kuşatıldı.Kudüs patriği şehri ancak halifeye teslim edeceğini söyleyince HZ.Ömer Kudüs'e gelerek şehri teslim aldı. Sasanilerle yapılan Kadisiye ve Nihavent savaşlarının sonucunda İran ve Irak toprakları müslümanların eline geçti.Bu yenilgiler sonucunda Sasani imparatorlugu 651 yılında yıkılmıştır. Dört Halife döneminde fetihlerin en çok yoğunlaştığı dönemdir. Bu dönemde Sasaniler ve Bizansla mücadele edildi. Suriye, Mısır , İran fethedildi. Bizans ile mücadele ( Suriye’nin Fethi) Hz. Ebubekir döneminde , Yermük savaşın -da yenilen Bizans orduları Şam’a çekilmişti. Suriye, 70 gün süren Şam kuşatması sonucunda Ecnadeyn (636) fethedildi. Şam, Kudüs alındı. Kudüs’ün fethinden sonra ilk cami, “ Mescid’ül Aksa” ismiyle yapıldı. Bizans ile mücadele ( Mısır’ın Fethi) Amr İbn- ül As Mısır’da 641’de Babilyon, 642 ‘de İskenderiye ve Libya’ya kadar olan Mısır fethedildi. *Mısır’da Fustat ( Kahire ) şehri kuruldu. ( Zamanla kültür ve sanat merkezi oldu.) Mısır’ın Fethiyle; a)Kuzey Afrika’da fetihler başladı. Köprü vazifesi gördü. b)Baharat yolu, Müslümanların denetimine girdi. Sasani ile mücadele ( İran ‘ın Fethi) : 634 Köprü Savaşı , Müslümanlar Fırat’ı geçince geri çekilme umudunu yok etmek için köprüyü yaktırdılar. İran ordusundaki 30 kadar fil yüzünden İslam ordusu büyük bir mağlubiyete uğradı. 635 Kadisiye Savaşı, Küfe yakınlarında, Sasaniler yenildi. Irak Müslümanların eline geçti ve İran yolu açıldı. 642 Nihavend Savaşı ile Sasani ordusu dağıldı. Önemi: Sasani Devletinin yıkılmasına zemin hazırlamıştır. Müslümanlar ile Türklerin sınır komşusu olmasına ortam hazırlamıştır. Türk – Arap ilişkileri başladı. İslam orduları Asya’da Horasan’a ve Kafkaslar’a , Afrika’da Libya’ya kadar ülkeleri fethetmişlerdi. Devletin sınırları genişleyince;devlet teşkilatı yeniden düzenlendi. İÇTEKİ GELİŞMELER: Merkezi yönetimin gücünü arttırmak için, ülke( Eyaletlere) yönetim birimlerine ayrıldı. ( Mısır, İran, Suriye gibi..) Fetihlerin artmasıyla; a) Düzenli kara ordusu kuruldu. ( Mesleği askerlik olan daimi ordular kuruldu.) b) Ordu karargahları oluşturuldu. c) Divan-ı Cünd denilen askeri divan kuruldu.(Abbasiler son şeklini verdi.) Mali alanda; a) “ Beyt’ül Mal” denilen devlet hazinesi oluşturuldu. b) Baharat yolu denetim altına alındı. c) Vergilendirme kuralları belirlendi. Ayrıca Haraç ve Cizye vergileri düzenlendi. Adalet teşkilatı kurularak, eyaletlere Kadı ( adli) , Subaşı ( güvenlik ) atadı. İlk kez Posta teşkilatı kuruldu. ( Emeviler geliştirdi.) Fethedilen topraklarda İkta sistemini uyguladı. ( Memur ve askerlere maaş karşılığında arazi gelirlerinin verilmesi) Hicret Olayı (622) Hicri Takvime başlangıç oldu. Ticareti kolaylaştırmak için para bastırdı. Hz. Ömer Dönemi’nde kurumsallaşmaya önem verilerek, devlet örgütlenmesi gelişim gösterdi İslam orduları HZ.Ömer döneminde Azerbaycan , Yukarı Mezopotamya ve Mısır'ı fethederek Trablusgarp'a kadar ulaşmıştır. İslam devleti'nin sınırlarının hızla genişlemesi ve nüfusun artması yönetim konusunda bazı sorunların ortaya çıkmasına neden oldu.Bu sorunların çözümlenmesiyle; Fethedilen yerler yönetim birimlerine ayrılarak büyük iller oluşturulmuş ve bu illere valiler tayin edilmiştir. Mali ve askeri amaçlı divan örgütü kurulmuştur. Devlet hazinesi( BEYTÜLMAL) oluşturulmuştur. Adli teşkilat kurularak yönetim birimlerine kadılar gönderilmiştir. ilk ordu teşkilatı kurulmuştur.Sınırlarda ordugahlar kurularak savunma ve fetih hareketleri kolaylaştırılmıitır. fethedilen bölgelerde yeni şehirler kurularak buralara müslümanlar yerleştirilmiştir. İkta sistemi uygulanmaya başlanmıştır Hicri takvim kabul edilmiştir..644 yılında 63 yaşında iken öldürülmüştür. Öldürülme nedeni ise kendisinden alınan verginin azaltılmasını isteyen bir kişi tarafından sabah namazında hançerlenmiş ve aldığı yara neticesinde 3 gün sonra vefat etmiştir. HZ.Ömer iran'lı bir köle tarafından şehit edilmiştir. Sahabeninen büyüklerinden olan Hz.Ömer, Hz.Ebu Bekir'den sonra İslâm'ın ikincihalîfesidir. Hz.Ebu Bekir tavsiyesi ile Hicrî 13 (M.634) senesinde halîfeseçilerek «Emîr-ül Mü'minîn»ismini aldı. Cennetle müjdelenen on kişiden biridir. Hz.Ömer hicretten kırk sene önce Mekke'de doğdu. Dokuzuncu dedesi olan Ka'b'da soyu Peygamberimiz'in soyu ile birleşir. Hz.Ömerçok âdil, âbid, merhametli alçak gönüllü olup,fakirlikle yaşardı. Kuru arpa ekmeği yer, kalınkumaşlardan elbise giyerdi. Şanı çok büyük, şöhreti pekfazla olmasına rağmen yemesi içmesi değişmemiş, dünyâmalına aldırış etmemiş, kanâat içerisinde çok sâde birhayat yaşamıştır. Sonu üzüntü, pişmanlık olaniş yapmamıştır. Adâletine bütün dünyâ hayrankalmıştır. Adâleti sevdiği için hatır ve gönüle bakmamış, kendi oğlu günahişleyince onu cezalandırmaktan kaçınmamıştır.Görüşleri doğru olduğu, hakkı bâtıldan ayırdığı için kendisine “Fâruk” denmiştir. Hz.Ömerzamanında çok fetihler oldu. Zamanında 8.000 camide Cum'a namazı kılınıyordu. Onunhalîfeliği sırasında Kur'ân-ı Kerim ve Hadîs-iŞeriflerin öğretilmesi için her tarafta mektepler açıldı. Buralardaders vermek üzere maaşlı hocalar tâyin edildi. İnsanlarınbilmedikleri meseleler hakkında bilgi elde edebilmeleri için müftülergönderildi. Halîfeliğisırasında Bizans ve İran ile yapılan bir çok harplerkazanılmıştır. Bunun netîcesi olarak da İran devletitamamen ortadan silinmiş, Bizanslılar ise, Mısır veKudüs'ten Erzurum'a kadar topraklarının çoğunu Müslümanlarabırakıp, kendi kabuğuna çekilmiştir. Zamânında, 1036büyük şehir fethedilmiş, devletin sınırları KuzeyAfganistan'dan Türkistan'a, Azerbaycan'dan Yemen'e kadar uzanmıştır. Hz.Ömer,devleti idârî bölgelere ayırdı. Bu bölgeler; Hicaz, Suriye,El-Cezîre, Basra, Kûfe, Mısır, Filistin,İran, Horasan ve Kirman bölgeleriydi. Her bölgenin başına birvâlî tâyin etti. Bölgeler; vilâyet, kasaba ve nâhiye merkezlerineayrıldı. Vâlilerin,memur ve diğer vazîfelilerin seçiminde ve denetiminde, son derece titizdavranırdı. Vâlîlerinden, kadılarından ve diğermemurlarından mal beyânnâmesi istedi. Onlara dolgun maaş verdi. Dâvâlarabakması için mahkemeler kurdu. Devlet mallarının konmasıiçin ayrı bir yer ve memurlar tâyin etti. İlk defa parabastırdı. Güvenliğin temini için geceleri bekçi koydu.Mısır vâlîsi Amr ibn'ilAs, Akdeniz'i Kızıldeniz'e bağlayacak bir kanal açmak üzere izinistediğinde, Hz.Ömer ona gerekli izni verdi. Hz.Ömer zamanında, Peygamberimiz'in Mekke'denMedîne'ye hicretini başlangıç alan Hicrî takvim kullanılmaya başlanmıştır. İslam’ınikinci halifesi Hz Ömer, on sene halîfelik yaptı. Hicretin 23. senesinde63 yaşında, Ebu Lü'lü adında bir Hıristiyanköle tarafından şehit edildi (M.644). Hz.Ömer hakkında Peygamber Efendimiz'in Hadîsi Şeriflerindenbâzıları: “Ömeriman ettiği gün, Cebrâil geldi ve melekler birbirlerine Ömer'in Müslümanolduğunu müjdelediler.” “Ömer,cennet ehlinin ışığı ve İslâmınnûrudur.” “Allâhü Teâla, hakkı Ömer'indiline ve kalbine yerleştirmiştir.” “ŞeytanÖmer İbni Hattâb'ıgördüğü zaman heybetinden yüzüstü yere düşer.” HZ.Osman (r.a.) Dönemi Hz. Osman (ra) 644-656 yılları arasında halifelik yapmıştır. Fil olayından altı sene sonra 575 yılında Mekke'de doğmuş 656 yılında vefat etmiştir. HZOsman Emevi kökenli olduğu için kendi sülalesinden olan kişileri devlet yönetiminde önemli yerlere getirilmiştirOnun bu tutumu müslümanlar tarakından hoş karşılanmamış ayaklanmalara neden olmuştu 656 yılında böyle bir ayaklanma sırasında Kur'an-ı Kerim okurken öldürüldüHz. Osman (ra) 644-656 yılları arasında halifelik yapmıştır. Fil olayından altı sene sonra 575 yılında Mekke'de doğmuş 656 yılında vefat etmiştir. Emevi ( Ümeyye) soyundan gelen zengin bir tüccardı. 80 yaşında halife olması, yaşlılığı ve yaradılış itibarı ile halim- selim bir kişi olması sebebiyle yönetime tam hakim olamadı. Yönetimde ırkçılıkları ile tanınan Emevi soyu ( akrabaları ) etkin oldu. Önemli valiliklere ve komutanlıklara getirildiler. Bu durum ise iç çatışmaları başlatacaktır. Horasan’ın alınması ile İran’ın fethi tamamlandı. Gürcistan fethedildi. Hazar Türkleri ile girilen mücadelede Belencer alındı. Ancak kuzey yönündeki ilerleyiş, Hazarlarca durduruldu. Böylece;İlk kez Müslüman Araplar ile Türkler arasında mücadele başladı. Rusların İslamlaşması engellendi. Kuzey Afrika’ya düzenlenen seferde Trablusgarp (Libya) ve Tunus fethedildi. Şam valisi Muaviye ilk İslam donanmasını kurdu. Kıbrıs fethedildi. Zatü’s Savari Deniz Savaşında Bizans yenildi.. Kuran-ı Kerim çoğaltılarak ( 6 nüsha) illere gönderildi. Yönetim ve hukuk Kuran’a dayandığı için ülke içinde birlik sağlanmış oldu. Önemli görevlere Emevi soyundan kişilerin getirilmesi, toplumda tepki ile karşılandı. (Soy taraftarlığı yeniden gündeme geldi. İsyan sonucu Hz. Osman öldürüldü.) Hz. Osman'ın hayatı.HZ.Ömer'in öldürülmesinden sonra müslümanlar 644 yılında Emevi soyundan gelen HZ.Osman'ı halife seçti. HZ.Osman döneminde HZ.Ömer dönemindeki fetihlere devam edilmiş ve Abdullah Bin Sa'd komutasındaki islam ordusu Kuzey Afrika'da Bizans ve yerli halkı yenerek Tunus'u aldı. Suriye valiligine getirilen HZ.Osman'ın yiğeni Muaviye komutasındaki ordu mısır ordusuyla birleşerek 649 yılında Kıbrıs,Rodos ve Girit'i fethetti.Bu dönemde ayrıca HZ.Ömer zamanında başlatılan Azerbaycan fethi tamamlandı. Trablusgarp Tunus,Horosan ve harezm ele geçirilmiştir.Doğuda Hazar Türkleriyle komşu olması nedeniyle sınır çatışmaları başlamış ve bu çatışmalar Hazar Türkleri tarafından durdurulmuştur. Böylece islamiyetin Hazar denizinin batısına yayılması engellenmişti. HZ.Ömer zamanındaki önemli olaylardan biri de Kur'an-ı Kerim'in çogaltılarak belli başlı islam merkezlerine gönderilmesidir. HZ.Osman Emevi kökenli olduğu için kendi sülalesinden olan kişileri devlet yönetiminde önemli yerlere getirilmiştir.Onun bu tutumu müslümanlar tarakından hoş karşılanmamış ayaklanmalara neden olmuştu 656 yılında böyle bir ayaklanma sırasında Kur'an-ı Kerim okurken öldürüldü.Sahabenin en büyüklerinden vePeygamber Efendimiz'in dâmâdı, üçüncü halîfesidir. Peygamber Efendimiz'eiki defa dâmâd olmakla şereflendiği için,iki nur sâhibi manâsına gelen «Zinnûreyn»lakabıyla anıldı. Cenetle müjdelenenon kişiden biridir. Hz.Osman, yumuşaklık ve hayâsı ile meşhurdur. O derece hayâsâhibi idi ki melekler dahi O'ndan hayâ ederdi. Hz. Osman, M.577 senesinde Mekke’de doğdu.Kureyş kabilesinin Ümeyye Oğullarıkolundandır. Soyu Abdülmenaf'ta PeygamberEfendimiz'in temiz nesebi ile birleşir. Resûlullah,kızı Rukiyye'yi Hz. Osman'a verdikten birzaman sonra kızına; "Osman’ı nasıl buldun?" diye sordu. Kızı,"Hayırlı, iyi gördüm." dedi. Sonra Peygamberimiz, "Eycânım kızım! Osmân'a çok saygı göster. Çünkü ashâbımarasında, ahlâkı bana en çok benzeyen odur!" buyurdu. Hz.Osman, Peygamberimizin vahiy katiplerindendi. Güzel yazar, güzel konuşurdu. Dâimâ Kur'ân-ı Kerim okur, O'ndançeşitli meseleler çıkarırdı. Kur'ân-ı Kerîm'i ezberlemesiçok kuvvetli idi. Namazda bir rekatta bütün Kur'ân-ı Kerîm'i okuyan dörtkişiden biri de odur. Çok okuduğu için iki Mushaf elindeeskimiştir. Hz.Osman,Hz.Ömer'in tâyin ettiği bir heyet tarafından Hicrî 23 (M.644)senesinde halîfe seçildi. Hz.Osman zamanında, Hz. Ebu Bekir tarafından kağıt üzerineyazdırılan ve Mushaf adı verilen Kur'ân-ı Kerîm'in ilknüshasından, altı nüsha daha yazdırılarakçoğaltıldı. Bu muhsaflar; Medîne,Mekke, Şam, Bağdat, Yemen ve Bahreyn'e birer tane gönderildi. Bu ilkyedi nüshadan günümüzde, bir tanesi Kâbe'de, biri Kâhire'de, diğer iseTaşkent’tedir. Hz.Osman devrinde; Afrika'nın kuzey kısımları,Kıbrıs adası, Anadolu'nun içleri, Aşağı Türkistanve daha nice yerler İslam ordularının eline geçti.İslâm'ın sınırları çok genişledi. Hz. Osman’ın bazı işleri, Hz. Ali, Hz. Zübeyir, Hz. Talha gibi,sahabenin ileri gelenleri tarafından tenkit edilmekteydi. Bu tenkitlerAbdullah ibni Sebe gibimünafıkları cesaretlendirdi. Onlar gizli çalışmalarlabazı karışıklıklar çıkartmıştı. Bununeticesi olarak da – başta Mısır olmak üzere – halk, valilerdenşikayetçi olmaya başladı. Gerek münafıklar, gerekseidareden memnun olmayanlar Hz. Ali’yi lider görmeye başladılar.Hareketleri isyan halini alınca da, “Biz bunları Ali içinyapıyoruz.” demekten çekinmediler. İsyanı tasvip etmeyen Hz Ali,oğullarını, Hz. Osman’ı korumaları için gönderdi. Bunarağmen isyancılar, damı delip, içeri girerek halifeyi şehitettiler (H 35 / M 656). Üçüncühalife Hz. Osman, on iki sene halîfelik yaptı. Şehit edildiğinde80 yaşında idi. PeygamberimizinHz. Osman hakkında buyurdukları: “Herpeygamberin cennette bir arkadaşı vardır. Benimarkadaşım da Osman'dır.” “Osman'dangök kubbedeki melekler hayâ ederler. “ “Bütünmelekler benimle iftihar ederler. Ben de Osman Bin Affanile öğünürüm.” “Cehennem’ihak etmiş yetmiş bin kişi Osman'ın şefâatıile Cennet’e girecektir.” Hz. Ali (r.a.) Dönemi Rivayete Göre 14 yaşında Müslüman oldu Tarihi Dımışk 42/26...Ayrıca İbni Abbas(ra) ya göre ilk iman eden Hz.Alidir Abdurrezzak Musannef 5/325, 11/227 h. No 20392; İstiab, Nesaik 8409, 3/31; T. Dımışk 42/36; Tirmizi, Zeyd b. Erkam'dan 3734; İ. Ebi Şeybe 14/314; Nesai, Kübra 5/106 no 8392661 yılında 62 yaşında iken Namaz kıldığı esnada suikast sonucu öldürülmüştür. Devlet otoritesinin zayıfladığı, parçalandığı bir zamanda halife oldu. Halifeliğini, Emevi soyundan gelen (Muaviye) ve ( Talha, Zübeyr ve Ayşe taraftarları) tanımadı. Bu durum iç savaşlara sebep olurken, “Halifelik Sorununu” başlattı. Cemel ( Deve) Savaşı (656) Hz. Ayşe, Talha ve Zübeyr ile yapılan savaşı Hz. Ali kazanmıştır. Sonuç: Cemel savaşı ile; *Müslümanlar arasında yapılan ilk iç savaştır. Kufe başkent yapılmıştır. Sıffin Savaşı ve Hakem Olayı (657) Şam valisi Muaviye’nin ( Emevi ailesinden ) Hz. Ali’nin halifeliğini tanımaması ve Hz. Osman’ın ölümünden Hz. Ali’yi sorumlu göstermesi. Sıffin Savaşını Hz. Ali taraftarları kazanırken, Muaviye hile ile ( Kur’an yapraklarını mızrak uçlarına takarak, Hz. Ali’nin askerlerinin geri çekilmesine sebep oldular.) savaşı sonuçsuz bıraktı. Sıffin Savaşının galibini belirlemek için Hakemler tespit edildi. Hakem Olayı (657) Hz. Ali ( Musa El Eşari’yi ), Muaviye ise (Amr İbn’ül As’ı ) hakem seçtiler. Muaviye’nin hakemi hile ile Hz. Ali’nin halifeliğini ele geçirerek, Muaviye’yi halife tayin etti. Sonuç: Hakemler Olayı ile dört halife dönemi sona erdi. *Müslümanlar arası ilk siyasi ayrılıklar başladı. 1. Şiiler : Hz. Ali taraftarları 2. Emeviler : Muaviye taraftarları 3. Hariciler : İkisini de kabul etmeyenler Hariciler, çıkan karışıklıklara neden olarak, Muaviye, Amr İbn-ül As ve Hz. Ali’yi gösterdiler Haricilerin suikastçılarından, Amr İbn-ül , namaza vekilini gönderdiği için yara almadan kurtuldu. Muaviye yaralandı. Hz. Ali ise Kufe’de şehit edildi. Hz. Ali döneminde halifelik sorunu ve iç çatışmalar nedeniyle fetihler durmuştur. Hz.Ali sahabenin büyüklerinden olup Peygamber Efendimiz'in dâmâdı olmakla daşereflenmiştir. Hiç puta tapmadan müslümanolduğu için “Kerremallâhü Vecheh”;kahramanlığı ve çok cesur olması sebebiyle “Esedullah” ünvanlarınıalmıştır. Hz.Ali, Hicrî 35 (M.656) senesinde halîfe seçildi. Halîfe seçildikten sonrabâzı Müslümanlar, Hz.Osman'ın katillerinin derhal yakalanıp,cezâlandırılmalarını istemişlerdi. Fitne kazanıkaynamakta olduğundan, Hz. Ali, önce tam bir hâkimiyet kurup sonrakatillerin cezalandırılmasını düşünmüştü. Katillerinhemen cezalandırılması veya sonracezalandırılması hususunda İslam büyükleri arasında görüşayrılığı çıktı. Bu ayrılıklarındandolayı karşı karşıya gelen iki ordu arasında, tamanlaşma olmuştu ki, münafıkların başı Yemen'li Yahûdî Abdullahibn-i Sebe, geceleyin adamlarıile birlikte Hz Aişe’nin ordusunasaldırdı. Gece karanlığında kimse ne olduğunuanlayamadı. Böylelikle savaş üç gün devam etti. Cemel(deve) Vak'ası olarak bilinen busavaşı Hz Ali kazandı. 40 bin Müslüman şehit oldu. Hz. Talha ve Hz. Zübeyir deşehitler arasında idi. Hz. Âişe esiralındı. Hz. Ali, O’na hürmette kusur etmedi ve kardeşi Muhammedile Medîne'ye gönderdi. Aynıgörüş ayrılığı sebebiyle, bir sene sonra Sıffîn’de, Hz.Ali ve Hz. Muâviye ordusu karşıkarşıya geldi. Üç ay süren mücadelede, Hz. Ali'nin askerlerinden25.000, karşı taraftan 45.000 kişi şehit oldu. SavaşıHz. Ali kazanmak üzere iken, karşı taraf hileye baş vurdu: Kur’an yapraklarını kılıçlarınatakıp, “Kur’an ne diyorsa, ona göre hareketedelim.” demeye getirdiler. Bunun üzerine, iki taraftan birer hakem ta'yin edildi. Ebu Mûsa el Eş'arîHz. Ali tarafından, Amr ibniÂs ise Hz.Muâviye tarafından hakem seçildiler. Ordular da geri çekildiler.Hakem seçilmesini İslam’a aykırı bulan 10.000 kişi Hz.Ali’nin ordusundan ayrıldı. Bunlara “Hâricî” denildi. Daha sonra Hz.Ali, Muaviye’yi biata davetetti. Fakat o kabul etmedi. Tekrar savaşmak için ordutopladığı bir sırada Hz. Ali, İbniMülcem isimli bir Haricî tarafından şehitedildi (H 40 / M 661). Halifelik süresi beş senedir. Hz. Ali’in yerine büyük oğlu Hz. Hasan geçti. Ancak,altı ay sonra, yerini Şam vâlisi Hz.Muâviye'yebırakarak çekildi. Hz.Ali çok güzel konuşur, konuştuğunu da ikna ederdi. Araplisanının ilk kaidelerini koyan odur. Bu sebeple Kur'ân’ıherkesten iyi anlardı. O, Peygamberimiz’in ailesinden olduğuiçin sünnetleri de iyi bilirdi. Bu hususta mürâcaat kapısı idi. HattaHz. Ömer buyuruyor ki; "Şayet Hz. Ali olmasaydı Ömer helakolurdu." Hz.Ali'ninfazîleti üstünlüğü hakkında birçok Hadîsi Şerif vardır.Bunlardan bâzıları: “Benilmin şehriyim. O şehrin kapısı Ali'dir.” “Ali'yebakmak ibâdettir. Ali'yi inciten beni incitmiş gibidir.” “KızımFâtıma’yı Ali’ye vermeyi Rabbim emreyledi. Allâhü Teâlâ her peygamberin sülâlesini kendinden, benim sülâlemide Ali'den halk etmiştir.” “Ehlibeytim Nuh’un gemisi gibidir. Onlara tâbi olan selâmet bulur, olmayan helakolur.” Birincelik: Sahabenin hepsi Resûlullah Efendimiz'in temsilcileridir. Bu sebepleonlara dil uzatılması doğru olmaz. Dört büyük sahabenin dörtözelliği: Hz.Ebu Bekir, sadakatin, Hz. Ömer adâletin, Hz. Osman edep ve hayânın, Hz. Ali ilim ve şecâatıntemsilcileridir. Bunlar Peygamberimiz’in özellikleridir. Sanki dört insan,Peygamberimizin dört ayrı tarafını temsil etmektedir. Peygamberimizbuyurmaktadır: “Sahabelerim kutup yıldızı gibidirler,onların hangisine uyarsanız bana gelirsiniz.” Hz. Ali (ra) 656-661 yılları arasında halifelik yapmıştır. Hicret­ten yirmi üç yıl önce doğmuş 661 yılında vefat etmiştir.Bir süre sonra Hariciler islam dünyasını bölmekle suçladıkları HzAli'yi Muaviye ve Muaviye nin hakemi olan Amr İbn'ül As'ı öldürmek için ayaklandılar ve bu üç kişiye suikast düzenledilerBu suikast sonucu 661 yılında sadece HzAli öldüHz. Ali (ra) 656-661 yılları arasında halifelik yapmıştır. Hicret-ten yirmi üç yıl önce doğmuş 661 yılında vefat etmiştir. HZ.Osman'ın sehit edilmesinden sonra halifelik HZ.Ali'ye teklif edildi.Başlangıçta bu teklifi reddeden HZ.Ali ısrarlar karşısında görevi kabul etti. Onun seçilmesi Emevi sülalesinin hoşuna gitmemişti.Emevi sülalesi HZ. Osman'ın ölümünden HZ.Ali'yi suçluyordu.İlk müslümanlardan olan HZ.Muhammedin eşi HZ.Ayşe Talha ve Zübeyr'in de içinde bulunduğu gurup HZ.Osman ‘ın katilinin bulunmasını istiyorlardı.Sonunda iki taraf 656 yılında Küfe şehri yakınlarında karşı karşıya geldi. HZ.Ayşe'nin devesinin etrafında gelişmesinden dolayı Cemal vakası (deve olayı ) adı verilmiştir.Bu savaş sonunda HZ.Ali galip geldi.Talha ve Zübeyr öldürüldü HZ. Ayşe esir alındı.Cemal vakası ile birlikte HZ.Ali ve şam valisi muaviyenin arası iyice açıldı .Halifeliğin tekrar Emevi tarafına geçmesini isteyen Muaviye'nin üzerine 657 yılında büyük bir ordu ile yürüyen Hz.Ali Rakka şehri yakınlarında Sıffın ovasında Muaviye ile karşılaştı.Savaşı tam Hz.Ali kazanmak üzeriyken Muaviye hileye başvurdu.Bu olaya HAKEM olayı denir. Sıffın savaşında bir sonuç alamayan taraflar ,iki taraftan da birer hakem seçerek onların kararına başvurmayı gerekli gördüler. Hz.Ali'nin hakemi Ebu Musa El –Ensari Muaviyenin hakemi ise Amr ibn'ül As oldu.Sonunda karar veren hakemler Muaviye'nin enrikası sonucu onu halife seçtiler.Müslümanlar bu olaydan sonra üç gruba ayrıldı: 1-Şiiler(Hz.Ali taraftarları.) 2-Sünniler(Muaviye taraftarları.) 3-Hariciler(Tarafsızlar.) Bir süre sonra Hariciler islam dünyasını bölmekle suçladıkları Hz.Ali'yi Muaviye ve Muaviye nin hakemi olan Amr İbn'ül As'ı öldürmek için ayaklandılar ve bu üç kişiye suikast düzenlediler.Bu suikast sonucu 661 yılında sadece Hz.Ali öldü. Hz.Ali'nin ölümü üzerine Irak halkı Küfe'de Hz.Ali'nin oğlu Hz.Hasan'ı Halife seçtiler.Halifelikte hak iddasında bulunan Muaviye Hz.Hasan'ın üzerine yürüdü.Sonunda Müslüman kanı dökülmesini istemeyen Hz.Hasan bir takım şartlar öne sürerek Muaviye' nin halifeliğini kabul etti.Bu şartlar halifelikte seçim düzeninin değiştirilmesi saltanat haline gelmemesi demekti.Hz.Ali'nin şehit edimesiyle dört halife devri sona ermiştir Hz. Ali (a.s)’ın meşhur lakabı “Emir'ul- Müminin.” Hz. Ali (a.s)’ın künyesi “Ebu'l Hasan.” Hz. Ali(a.s)’ın Babasının adıEbu Talib, annesinin adı ise Esed kızı Fatıma'dır. Hz. Ali (a.s), Resulullah(s.a.a)'in bisetinden on yıl önce Recep ayının on üçüncü günü Ka'be'niniçerisinde dünyaya geldi. Hz. Ali (a.s)’ın annesi Esedkızı Fatıma şöyle buyuruyor: Ka'be'den çıkmak isteğimde bir hatif (melek) şöylededi: “Ey Fatıma! Bu bebeğin ismini Alikoy. Çünkü Aliyy'ul- A'la (yücelerin yücesi) olan Allah Teala buyuruyor ki;“Ben onun ismini kendi ismimden aldım, edebimle onu edeplendirdim, en derinbilgimi ona öğrettim. O putları benim evimde (Ka'be'de) kıracaktır, eviminüzerinde ezan okuyacaktır, beni takdis ve temcit edecektir (büyültüpululayacaktır); onu sevene ve onun emrine uyana ne mutlu; ona karşı düşmanlıkyapan ve onun emrinden çıkana ise yazıklar olsun” [1] Hz. Ali’ye neden “Emir’ul- Muminin” DENMESİNİN SEBEBİ Hz. Ali (a.s),karşısına çıkana galip olduğundan dolayı bu lâkap ona verilmiştir. Hz. Ali (a.s)’ıncennetteki Peygamberlerin makamına ulaşan yüce makamından dolayı, bu lâkap onaverilmiştir. Ka'be'nin putlarınıyok ettiğinde, Hz. Peygamber'in omzuna çıkıp onları kırdığından dolayı bu lâkapona verilmiştir. Hz. Peygamber'densonra, ilim ve bilgi açısından herkesten yüksekte olduğundan dolayı bu makamona verilmiştir. a) Hz. Ali (a.s)’ınvelayet meselesi, bir imtihan vesilesidir, insanlar o vesileyle imtihanediliyorlar. Bu sözün delili, Ankebut suresinin evvelindeki şu ayettir: “İnsanlar, (yalnızca) iman ettik diyereksınanmadan bırakılıvereceklerini mi sandılar?”[2]Şia ve Ehl-i Sünnet alim ve müfessirlerinin nakline göre bu ayetten maksat,Müslümanların Hz. Ali (a.s)’ın velayetiyle sınanmasıdır. b) Hz. Ali (a.s)’ınismi Kur’ân'da açıkça geçseydi de yine insanlar makam ve dünya sevgisindendolayı ona muhalefet edeceklerdi. Nitekim Kur’ân'ın bazı ayetine muhalefetetmişlerdir. c) Kur’ân'ın hükümlerigeneldir, detayı Peygamber-i Ekrem vesilesiyle açıklanmıştır. Bir kaç ayettevelayet ve imametten de söz edilmiştir, Hz. Peygamber (s.a.a) de onları halkaaçıklayıp iletmiştir.[3] Hz. Ali (a.s) Hz. Hz. Peygamber (s.a.a)'e On yaşında iman etti? İslam ve Resulullah (s.a.a)'i fedakarca savunan ilk Müslüman Hz. Ali bin Ebi Talib (a.s)idi. Hz.Ali (a.s)’ın, Resulullah (s.a.a)'in vefatından sonra yaptığı ilk iş Kur’ân'ı toplamak, onu tanzimetmek, tenzil, te'vil, nasih ve mensubunu belirlemekle meşgul olmak idi. Hz. Ali'ye (a.s) genellikletoprağın üzerinde oturduklarından dolayı, “Ebu Turap” makamıyla meşhur olmuştur. “Zahir” (Galip) lakabıdır ve bu lakabı onaverilmiştir.“Zahir” destekçi, yardımcı,galip olan manalarına geliyor. Bunun Hz. Ali'ye lâkap olmasının sebebi şudurki, Ebu Talib, Hz. Ali (a.s)’ın birisiyle güreştiğinde onu yıktığını ve onagalip olduğunu görünce; “Zahere Ali” yani Ali galip oldu diyordu, bu yüzden Hz.Aliye “Zahir” dediler.[5] S. 13- Hz. Ali (a.s) sporlardan hangisini daha çok severdi? C. 13- Güreş sporunudaha çok seviyordu. S. 14- Hz. Ali (a.s) kaç yaşından itibaren güreş yapıyordu? C. 14- On yaşından. S. 15- Hz.Ali (a.s),”Eğer işlerde eşraf sınıfını halkın diğer sınıflarına tercih etsen,işlerin ilerlemesi için daha uygun olur” diyen bir grup dostlarına cevap olarakne buyurdular? C. 15- Şöyle buyurdular: “Dost toplamak için elimin altındakiinsanlara zulüm etmemi mi emrediyorsunuz? Allah'a an dolsun ki, yaşadığımmüddetçe bu işi yapmayacağım. Eğer bu mal kendi malım da olsaydı onu eşit olarakbölecektim; oysa ki bu mal Allah'ın malıdır (onu eşit olarak bölmek dahagereklidir).” [6] S. 16- İslam'da ilk şükür secdesi yapan kimdir ve bunu nerede yaptı? C. 16- İslam'da ilkşükür secdesi yapan Hz. Ali'dir. Hz. Peygamber'in yatağında yattığı o çoktehlikeli geceyi başarıyla sona erdirip İlahi imtihandan başı dik olarakçıktığından dolayı şükür secdesi yapmıştır. S. 17- Cennete ilk girecek olan kimse kimdir, niçin? C. 17- Cennete ilk girecek olanHz. Ali'dir. Zira Resulullah (s.a.a) şöyle buyurmuştur: “Ya Ali! Cennete ilk girecek olan şahıs sensin.” Hz. Ali (a.s); “Hatta sizdende mi önce?” dediğinde Resulullah (s.a.a); “Evet; çünkü sen dünyada benim sancaktarımdın, ahrette de sen benimsancaktarımsın; sancaktardaima öndedir” buyurdular.[7] S. 18-Beraat suresi ve Resulullah'ın bildirisi nerede okundu ve bunları okuyan şahıskimdi? C. 18- Hz. Ali (a.s) bunlarıkurban bayramı günü Mekke-i Muazzama'da okudu. S. 19- Hz. Ali (a.s) neden cennet ve cehennemi bölen olarak adlanmıştır? C. 19- Hz. Sadık (a.s) şöylebuyuruyor: “Çünkü Hz. Ali (a.s)'ınsevgisi ve dostluğu imandır, ona buğz ve düşmanlık ise küfürdür. Bundan dolayıO Hazretin gerçek dostları cennete, düşmanları ise cehenneme gireceklerdir.O'na “Kasim’un- nari ve'l cenneti” (Cennet ve cehennemi bölen) denilmesi, iştebu sebepten dolayıdır.” [8] S. 20- İmamlarımız arasında açıkça göze çarpan iki sünnet nedir? C. 20- Bütün İmamlarımızınarasında açıkça göze çarpan iki sünnet şunlardır: a) İbadet, Allahkorkusu ve takva; Allah, kıyamet, cennet ve cehennemi görürcesine Allahkorkusundan ağlayıp titriyorlardı. b) Mahrum, muhtaç vemustaz'aflarla dert ortağı olup mümkün olduğu kadar onlara yardımdabulunuyorlardı. S. 21- Hz. Ali (a.s)’ın muhalifleriyle Hz. Peygamber (s.a.a)'inmuhalifleri arasındaki farklılık ne idi? C. 21- Hz. Peygamber'inmuhalifleri tevhidin esasını açıkça inkar eden bir grup kafir ve putatapanlardı. Ama Hz. Ali (a.s)’ın muhalifleri zahirde İslami sloganlar atan, amagerçek amel ve hedefleri İslam'ın zıddına olan bir takım Müslümanlardı.[9] S. 22- Hz. Ali (a.s) kaç yıl hilafetten uzaklaştı? C. 22- Yirmi beş yıl. S. 23- Hz. Ali (a.s)’ın hilafet dönemi kaç yıl sürdü? C. 23- Dört yıl dokuz ay; yanihicretin 36. yılından 40. yılına kadar. S. 24- Hz. Ali (a.s)’ın hükümetinin hedefleri ne idi? C. 24- Hz. Ali(a.s)’ın hükümetinin hedeflerini iki kelimede özetlemek mümkündür: Her çeşitzulmü yok etmek ve yeryüzünde adaleti hakim kılmak. Diğer bir ibareyle; Zalimlerekarşı mücadele vermek ve mazlumları savunmak. S. 25- Hz. Ali(a.s)’ın hilafeti döneminde, kaç dahili savaş baş gösterdi? C. 25- Hz. Ali (a.s)’ın hilafetidöneminde, iç savaş olan üç büyük savaş vuku buldu: 1) Nakisin tarafındanbaşlatılan Cemel savaşı. 2) Kasitin tarafındanbaşlatılan Sıffin savaşı. 3) Marikin tarafındanbaşlatılan Nehrevan savaşı. S. 26- Hz. Resulullah (s.a.a)'in vefatından sonra, kaç grup Hz. Ali'yle savaştı ve onlar kimlerdi? C. 26- Hz. Hz. Peygamber (s.a.a),Hz. Ali'ye şöyle buyurmuştu: “Benden sonra üç grupla savaşacaksın: a) Nakisin; yani ahitlerinibozanlar. b) Kasitin; yani isyaneden zalimler. c) Marikin; yani kanunve şer'i olan hükümetin emrinden çıkıp onun aleyhine kıyam eden asiler(Havariç). S. 27- Hz. Ali (a.s)’ın zamanındaki iç savaşların asıl hedefleri ne idi? C. 27- Bu ocaklar söndüren üçsavaşın asıl hedefleri, çeşitli bahanelerle, adalet esası üzerine kurulan adilhükümeti yıkmak ve istedikleri hükümeti başa geçirmekti. Ama Hz. Ali (a.s)bütün düşmanların karşısında durup taviz vermedi ve onların çirkin hedeflerineteslim olmadı. S. 28- Sıffin savaşının çıkmasına sebep ne idi? C. 28- Muaviye'nin, Emir’ul-Muminin Hz. Ali (a.s) karşısındaki diktatörlüğü ve çeşitli şehirlere saldırıdabulunması, O hazretin halkı Muaviye'nin aleyhine seferber etmesine sebep oldu.Bu karardan sonra Sıffin savaşı vuku bulmuş oldu. S. 29- Sıffin savaşı hangi tarihte başladı ve ne kadar sürdü? C. 29- Sıffin savaşı Hicretin 36.yılı Şevval ayının beşinde başladı, doğurduğu neticelerle birlikte on sekiz aysürdü. S. 30- Cemelsavaşı nerede başladı ve bu savaşta muhaliflerin önderi kimdi? C. 30- Cemel Savaşı Basra'da vukubuldu. Bu savaşta Aişe bir deveye binip halkı Hz. Ali'ye karşı savaşmak içintahrik ediyor ve muhaliflere önderlik yapıyordu. S. 31- Havariç kimlerdi ve onların sloganları ne idi? C. 31- Havariç zahirde abid vezahid görünen ve alınları çok secdeden dolayı nasır bağlayan bir grup saf veahmak kimselerdi. Bu ahmaklıklarından dolayı ne yaptıklarının farkındadeğillerdi. Onların sloganları İslami idi; ama amelleri İslam'ın aleyhine idi.Hz. Ali onların hakkında şöyle buyurmuştur: “Bunlarhakkı, batılın karanlığında arıyorlar.” Havaric'in sloganı şu idi “La hukme illa lillah”(Hüküm ancakAllah'ındır). Bunlar Hz. Ali (a.s) ve Muaviye'nin batıl üzere oldukları vehükmün sadece Allah'a mahsus olduğu inancında idiler. [10] S. 32- Hz.Ali (a.s)’ın zırhının (savaş elbisesinin), neden sadece ön kısmı vardı? C. 32- Hz. Ali (a.s) bunun nedenihakkında şöyle buyurmuştur: “Benkesinlikle düşmana sırt çevirmeyeceğimden dolayı zırhın arka kısmının olmasınaihtiyacım yoktur.” Osman bin Huneyf'e yazdıklarımektupta da şöyle buyurmuştur: “Eğerbütün Arap birbirlerine destek olarak benimle savaşmaya kalkışsalar, ben yineonlardan yüz çevirmem.” [11] S. 33-“Kaşif'ul- kerbi an vech-i Resulillah” (Resulullah'ın yüzünden gamı gideren)kimin lakabı idi? C. 33 Hz. Ali (a.s)’ın lakabıdır.Çünkü bütün savaşlarda Hz. Ali (a.s), fedakar bir savaşçı idi, elini Zülfikar'aattığında Müslümanların muzaffer olması kesindi. Düşmanlardan taraf Peygamber(s.a.a)'e bir gam ve üzüntü ulaştığında ve düşman ordusu onu öldürmeye yeltendiklerinde,Hz. Ali (a.s)’ın vücudu Hz. Peygamber (s.a.a)'in gam ve üzüntüsününgiderilmesine sebep oluyordu. Bu sebepten dolayı Hz. Ali'ye “Kaşif'ul- kerbi an vechi Resulullah(s.a.a)” diyorlardı. S. 34- Hz. Ali (a.s) hangi savaşa katılmadı? Neden? C. 34- Hz. Ali (a.s), Hz.Peygamber (s.a.a)'in emriyle Medine'de kalıp “Tebuk” savaşına katılamadı.Peygamber-i Ekrem (s.a.a) münafıkların, kendisinin gıyabında yeni kurulanİslami hükümeti devirmek için fırsat peşinde olduklarını çok iyi bildiğindendolayı, Hz. Ali (a.s)’ın Medine'de kalmasını istedi. Bu karar, komplocuları çokrahatsız etti. Çünkü Hz. Ali (a.s)’ın gözetimiyle artık kendi planlarını uygulamayamuvaffak olamayacaklarını anlamış oldular. S. 35- Leylet'ul Mebit nedir? C. 35- “Leylet’ul- Mebit”, Hz.Peygamber'in rahatlıkla Mekke'yi terk etmesi ve düşmanların planlarının etkisizhale gelmesi için Hz. Ali (a.s)’ın O hazretin yatağında yattığı geceye denir. S. 36- Hz.Ali (a.s)’ın fedakarlığı hakkında nazil olan ayet nedir ve bu ayet ne zaman venerede nazil olmuştur? C. 36- Hz. Ali (a.s), Hz.Resulullah (s.a.a)'in canının kurtulması için O Hazrettin yatağında yattıktansonra, onun bu fedakarlığı hakkında şu ayet nazil oldu: “İnsanlardan öylesi de vardır ki, Allah'ın rızasını arayıp kazanmak amacıylanefsini satın alır (Kendini Allah'a feda eder, nefsini O'nun rızası karşısındaAllah'a satar). Allah, kullarına karşı şefkatli olandır.” [12] S. 37-Sözleri, Kur’ân ve Resulullah'ın buyruklarından aşağı, fakat diğer insanlarınsözlerinden çok yukarı olan kitabın ismi ne idi ve bu kitap kime aittir? C. 37- Bu kitap, Hz. Ali (a.s)’ınsözlerini içeren “Nehc’ul- Belağa” kitabıdır. Bu eseri okumakla Hz. Ali(a.s)’ın sadece savaş kahramanı olmadığı, konuşma ve bilgi sahasında da eşsizbir yiğit olduğu anlaşılmış oluyor.[13] S. 38- Hz.Ali (a.s)’ın “Nehc’ul- Beleğe” kitabını kim toplamış ve ne zaman toplamıştır? C. 38- Hitabe ve şairlikte asrınıneşsiz alimi olan merhum Seyyid Razi, Hicretin dördüncü yüz yılının yarılarında Hz. Ali (a.s)'ın bazı hutbe ve mektuplarını seçip bu mecmuaya“Nehc’ul- Beleğe” ismi vermiştir. S. 39- Nehc’ul- Belağa kitabı nasıl kitaptır? C. 39- Nehc’ul- Belağa kitabı, Hz.Ali (a.s)’ın hutbe, mektup, öğüt ve kısa sözlerini içeren bir kitaptır. Arapdili edebiyatının en fasih ve beliğ metnidir. Hz. Ali bu hutbe,mektup ve kısa sözlerde insanın dünya ve ahreti için gerekli olan her şeyiaçıklamıştır. S. 40- İmam, ne gibi sıfatlara sahip olmalıdır? C. 40- İmam’ın sahip olmasıgereken bazı sıfatlar şunlardır: 1- Masum olmalı. 2- Sabırlı vetahammüllü olmalı. 3- Adaletli olmalı. 4- Şecaatli olmalı. 5- Nefsani isteklerinehakim olmalı. 6- Geçmişi iyi vegüzel olmalı. 7- Allah'ın kitabınauygun hüküm vermeli. 8- Halka nispetonların baba ve analarından daha şefkatli olmalı. 9- Yüce tedbiriyletoplumu idare edip onları geliştirmeli. 10- Halkın ihtiyaçduyduğu bütün dilleri bilip konuşabilmeli. 11- Zahit olmalı. 12- Halkın dedikodusuonu etkilememeli. 13- Sade bir yaşantısıolmalı. 14- Öncü olmalı. 15- Tarih felsefesinibilmeli. 16- Şikayetlereyetişmeli. 17- İhlaslı olmalı. 18- İslam'ın Menfaatini korumakiçin gayret etmeli. 19- Hukukta eşitliğisağlamalı. 20- Dünya siyasetlerinibilmeli S. 41- Hz. Ali (a.s)’ın kaç yüzüğü vardı ve onlara ne gibi sözleryazılmıştı? C. 41- Dört yüzüğüvardı: 1- Firuze yüzüğünün üzerine şöyle yazılmıştı: “Allah-u Hakk'ul- Mubin.” 2- Demirden olan yüzüğününkaşına da şöyle yazılmıştı: “Elizzetu lillahi camian.” 3- Akikten olanyüzüğünün üzerine de şöyle yazılmıştı: “Maşaallahu,La kuvvete illa billahi, Esteğfirullah.” Diğer bir yüzüğünün üzerine deşöyle yazılmıştı: “La ilaheillellah'ul melik'ul hakk'ul mubin.” S. 42- Hz. Ali (a.s)’ın kölesinin ismi ne idi? C. 42- “Kamber” idi. S. 43- Hz. Ali (a.s) nerede ve kimin darbesiyle başı kana boyandı? C. 43- Hz. Ali (a.s), hicretin 40.yılında Ramazan ayının 19. günü sabah namazı kılarken insanların en şakisi olanİbn-i Mulcem-i Muradi eliyle Kufe camisinde başı kanına boyandı. S. 44- Hz. Ali (a.s) hasta yatağında evlatlarına ne gibi şeyleri tavsiyeetti? C. 44- Şöyle buyurdular: “Daima takvayla süslenin, dünya peşine gitmeyin, elinizden çıkan şeyeeseflenmeyin, hakkı söyleyin, zalimlerle savaşın, mazlumlara yardımcı olun.” İki ciğer paresi olan İmam Hasanve İmam Hüseyin’e de şöyle buyurdular. “Zalimin düşmanı, mazlumun yaveri olun, adaletle davranın, katilime birdarbeden fazla vurmayın; çünkü o bana sadece bir darbe vurmuştur.” S. 45- Hz. Ali (a.s) nerede ve ne zaman şahadete erişti? C. 45 Hz. Ali (a.s) Ramazan ayınınyirmi birinci gecesinde, 63 yaşında iken Kufe'de şahadete erişti. S. 46- Hz. Ali (a.s)’ın katilinin ismi nedir? C. 46- Abdurrahman bin Mulcem-iMuradi. S. 47- Hz. Ali(a.s)’ın hayatı kaç döneme ayrılır? C.47- Dört döneme ayrılır: 1) Çocukluk dönemi. 2) Hz. Peygamber (s.a.a)'le birlikte olduğu dönem. 3) Hilafet sistemindenuzaklaştığı dönem. 4) Hilafet dönemi. S. 48- Hz. Ali, kaç yıl Hz. Peygamberle birlikte idi? C. 48- Yirmi üç yıl civarında. S. 49- Masum İmamlar arasında hangi İmam “Adalet sembolü” olarakmeşhurdur? C.49- Hz. Ali bin Ebi Talib (a.s). S. 50- Vefat ettiğinde Resulullah (s.a.a)'in kendi gömleğini ona kefenyaptığı, cenazesine namaz kıldığı ve kabir azabından rahatlaması için dekabrine girdiği şahısın ismi nedir? C. 50- Hz. Ali (a.s)’ın değerliannesi Esed kızı Fatıma'dır. S. 51- “Adiyat” suresi kimin hakkında ve nerede nazil olmuştur? C. 51- Bazı rivayetlere göre“Adiyat” suresi, hicretin 6. yılında vuku bulan “Zat’us- Selasil” savaşında Hz.Ali (a.s) muzaffer olduğu için nazil olmuştur.[14] S. 52- Hz. Ali (a.s) hangi savaşta tanınmayacak bir şekilde şiddetleyaralandı? C.52- Uhud savaşında. S. 53- Hz. Ali(a.s)’ın meşhur kılıcının ismi nedir? C. 53- Zülfikar. S. 54- Hz. Ali (a.s)’ın kılıcına neden “Zülfikar” diyorlar? C. 54- İmam Sadık (a.s) şöylebuyurmuştur: “Sebebi şudur ki, o kılıcınortasında omurga kemiklerine benzer bir çizgi vardı. Zülfikar; yani omurgasahibi. Zülfikar, Cebrail'in gökten getirdiği ve halkası gümüşten olan birkılıçtı.” S. 55- Zülfikar nerede ve kimin vasıtasıyla Hz. Ali'ye verildi? C. 55- Uhud savaşında, Hz.Peygamber (s.a.a)'in vasıtasıyla Hz. Ali'ye verildi. S. 56- “La feta illa Ali, laseyfe illa Zülfikar” (Ali gibi genç, Zülfikar gibi kılıç yoktur) sözünerede söylendi ve bunu söyleyen şahıs kimdi? C. 56- Uhud savaşında Hz. Ali(a.s) tüm gücüyle Hz. Peygamber’i savunarak düşmanı yere serdiğinde orada bulunanlar,gökten bir hatifin (Cebrail'in) şöyle dediğini duydular: “La feta illa Ali, la Seyfe illa Zülfikar.” S. 57- Hangisavaşta Hz. Ali (a.s)’ın kılıcı kırıldı? C. 57- Uhud savaşında. S. 58- Cebrail ve Resulullah (s.a.a), Uhud savaşında Hz. Ali (a.s)’ınşahsiyeti hakkında ne söylediler? C. 58- Uhud savaşında Cebrail Hz.Peygamber'e nazil olarak Hz. Ali (a.s)’ın fedakarlığı hakkında şöyle dedi:“Ey Muhammed! Kardeşlik ve fedakarlığınmanası işte budur.” Hz. Peygamber (s.a.a); “Ali bendendir ben de Ali'denim” buyurdu. Cebrail de:“Ben de sizinleyim” dedi. S. 59- Allah'ın dergahına yakın ve meleklerin en büyüğü olan Cebrail nezaman ve nerede Hz. Peygamber ve Hz. Ali gibi olmayı arzu etti? C. 59- Uhud savaşında. S. 60- Hz. Peygamber (s.a.a), Hz. Ali (a.s)'ın imanı hakkında nebuyurmuştur? C. 60- Resulullah (s.a.a) şöyle buyurmuştur: “Eğer yer ve gökler, terazinin birkefesinde, Ali’nin de imanı onun diğer kefesinde olursa, kesinlikle Ali’ninimanı ağır basar.” S. 61- İslami irfanın temelini atan ilk şahıs kimdir? C.61- Hz. Ali (a.s)'dır. Çünkü Hz. Ali (a.s) Uveys-i Karani, Kumeyl bin Ziyad veMeysem-i Temmar gibi zahid ve irfan ehli şahsiyetleri eğitmiştir. S. 62- Nahiv ilminin kaideleri kimin emriyle ilk defa tanzim edildi? C.62- Hz. Ali (a.s)'ın emriyle. S. 63- Farz iş nedir ve ondan daha farz olan nedir? C. 63- Hz. Ali (a.s) şöylebuyuruyor: “Günahlardan tövbe etmekfarzdır, ama günahları terk etmek daha farzdır.” S. 64- Şaşırılacak şey nedir ve ondan daha şaşırılacak olan nedir? C. 64- Hz. Ali (a.s) şöylebuyurmuştur: “Günlerin dolaşmasında çokşaşırılacak şeyler vardır, ama halkın günlerin dolaşmasındaki gafleti onlardandaha şaşırtıcıdır.” S. 65- Zor şey nedir ve ondan daha zor olan nedir? C. 65- Yine Hz. Ali (a.s) şöylebuyuruyor: “Musibetler karşısındasabretmek zordur, ama sabretmenin mükafatını kaybetmek daha zordur.” S. 66- Yakın şey nedir ve ondan daha yakın olan nedir? C. 66-Yine Hz. Ali (a.s) şöylebuyurmuştur: “Ümit edilen her şeyyakındır, ama onlardan daha yakın olan ölümdür.” [15] S. 67- Hz. Ali (a.s)’ın kaç eşi ve çocuğu vardı? C.67- Hz. Ali (a.s)’ın hanımı ve çocukları hakkında tarih ve rivayetlermuhteliftir. Ama şeyh Mufid (r.a)'in “İrşad” kitabında dediğine göre; Hz. Ali(a.s)’ın hayatı döneminde (hür ve cariye olarak) yediden çok hanımı varmış, buhanımlardan; on biri erkek ve on beşi kız olmak üzere yirmi altı çocuğuolmuştur. S. 68- Hz. Ali (a.s)’ın yakın ashabı kimlerdi? C. 68- Hz. Ali (a.s)’ın sevgisi veitaati yolunda canlarından geçmeye hazır olan fedakar ve çok yakın ashabındanbazıları şunlardır: 1- Malik Eşter-iNehai. 2- Üveys-i Kareni. 3- Muhammed birEbubekr. 4- Hz. Ali(a.s)’ınözel kölesi olan Kanber. 5- Sehl bin Huneyf. 6- Meysem-i Temmar. 7- Kumeyl bin Ziyad. 8- Abdullah bin Abbas. 9- Reşid-i Hicri. 10- Sa'saa bin Savhan. 11- Ammar bin Yasır. 12- Hucr bir Adi. 13- Kays bin Sa'd. 14- Adiy bin Hatem. 15- Zeyd bin Savhan.[16] S. 69- Hz. Ali (a.s)’ın imamet suresi kaç yıldı? C. 69- Otuz yıl idi. S. 70- “Şia” sözcüğünün manası nedir ve Resulullah'ın vefatından sonra kimlereŞii denildi? C. 70- Şia, yani takipçi,taraftar, uyan...demektir. Hz. Ali (a.s)’ın, Hz. Peygamber'den sonra O’nunhalifesi olduğuna inananlara Şia denir. S. 71- Acaba Kur’ân'da Şia kelimesi geçmiş midir, geçmişse hangi suredegeçmiştir? Bir örnek zikrediniz. C. 71- Kur’ân'ın bir kaç yerinde“Şia” kelimesi geçmiştir. Örneğin: Allah Teala Saffat suresinin 83. ayetindeşöyle buyuruyor: “Ve inne min şiatihi leİbrahim” (İbrahim de onun -Nuh'un- şialarındandı). S. 72- Şiiler ne zamandan itibaren ve nasıl teşekkül buldular? C. 72- Resulullah (s.a.a)'invefatından sonra, Hz. Ali'nin Hz. Peygamber tarafından hilafet makamına atandığınainanan ve onu bu makama herkesten daha layık gören Peygamber'in bir grup vefalıashabı, bu inanç üzere baki kaldı ve böylece Şiiler yavaş-yavaş teşekkül bulmuşoldular. S. 73-Acaba hadislerde On İki imama değinilmiş midir? C.73- Evet hadislerde on iki İmama değinilmiştir: Örnek olarak iki rivayeteişaret ediyoruz: 1- Resulullah (s.a.a)şöyle buyurmuştur: “Benim halifelerim oniki kişidir.” 2- Bir gün Resulullah(s.a.a) İmam Hüseyin’e bakarak şöyle buyurdular: “Bu İmamdır, İmam'ın oğludur, İmam'ın kardeşidir ve dokuz İmamınbabasıdır.” S. 74- Hz. Adem'in ilmine, Hz. Nuh'un takvasına, Hz. İbrahim'insabrına, Hz. Musa'nın azametine ve Hz. İsa'nın ibadetine bakmak isteyen, kimebakmalıdır? C. 74- Peygamber-i Ekrem (s.a.a)şöyle buyurmuştur: “Adem (a.s)'ın ilmine,Nuh (a.s)'ın takvasına, İbrahim (a.s)'ın sabrına, Musa (a.s)'ın azametine veİsa (a.s)'ın ibadetine bakmak isteyen, Ali bin Ebi Talib'e baksın.” S. 75- Hz. Ali (a.s)’ın kabri kaç yıl gizli kaldı? C. 75- Yüz otuz yıl gizli kaldı. S. 76- Hz. Ali (a.s)’ın kabri ne zaman ve nasıl aşikar oldu? C. 76- Harun Raşid'in hilafetidöneminde bir hadise Hz. Ali (a.s)’ın kabrinin bulunmasına sebep oldu. Hadiseşöyledir: Bir gün Harun Raşid ve arkadaşları av avlanmak için Kufe'ninçöllerine gidiyorlar, bir kaç ceylanın orada bulunan bir tepeye sığındığını veav köpeklerinin ise geri döndüklerini görüyorlar. Harun Raşid, Abdullahismindeki bir şahısa şöyle diyor: “Acele et o tepeyi araştır, galiba orasıkutsal bir yerdir.” Orayı araştırdıkları sırada Beni Esed kabilesinden olanyaşlı bir kişiyle karşılaşıyorlar. Harun Raşid’in yanına getirdiklerinde şöylediyor: “Babam babasından, Hz. Ali(a.s)’ın kabrinin o tepede olduğunu nakletmiştir; Allah Teala orayı emniyetlibir harem kılmıştır.” Harun bunu duyunca su isteyip abdest alıyor, o tepenin yanınagidip orada namaz kılıyor, kendisini o toprağın üzerine atarak ağlıyor. BöyleceHz. Ali (a.s)’ın kabri 130 yıl gizli kaldıktan sonra bulunmuş oluyor.[17] S. 77- Neden Hz. Ali (a.s)’ın kabri bir müddet gizli kaldı? C. 77- Bunun sebebi, O Hazretinçok kinli düşmanlarının olmasından dolayıdır; özellikle Beni Ümeyye ve HavariçO Hazrete çok katı düşman idiler, eğer O’nun kabrinin nerede olduğunu bilmişolsalardı, kabri yarıp O Hazretin naşına saygısızlık yapmış olabilirlerdi.[18] S. 78- Hz. Ali (a.s)’ın kabri nerededir? C. 78- Necef-iEşref'tedir. Hz. Ebu Bekir (ra) 2 yıl halifelik yapmıştır. Hz. Ömer (ra) 10 yıl halifelik yapmıştır. Hz. Osman (ra) 12 yıl halifelik yapmıştır. Hz. Ali (ra) 6 yıl halifelik yapmıştır. toplam 30 yıl. Hz.Aişe ile evlendiğinde Peygamberimiz 53 yaşında.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

https://twitter.com/kanaryamfenerli