13 Eylül 2014 Cumartesi
BİLGİ
https://twitter.com/kanaryamfenerli
_/\/\____________/\/\_____________ KANARYAM █▓▒░▒▓█ FENERLİ ¯¯¯¯¯¯\/\/¯¯¯¯¯¯¯¯¯\/\/¯¯¯¯¯¯¯¯¯
Bilgi, suje ile obje arasındaki ilişkiden doğan her türlü üründür. Felsefede; bilginin doğası, kökenleri ve boyutları ile ilgilenen dala epistemoloji adı verilir.
Bilgi çeşitleri
Varlık; çok boyutlu, çok yönlüdür. Bilgi de varlığa ilişkindir. Bu nedenle bilgi, ait olduğu alan, elde edilişi, özne nesne ilişkisi ve bilgi aktı açısından çeşitli türlere ayrılır.
Gündelik bilgi
Sadece duyu organları aracılığıyla dış dünyanın açıklanma biçimidir. Bu bilginin oluşumunda denemelerin, tecrübelerin ve gözlemlerin etkisi büyüktür. Belirli bir yönteme dayanılarak kazanılmış bir bilgi değildir, genel geçerliliği de yoktur. Örnek: birkaç yeşil elmanın ekşi olduğunu görünce; "elmalar ekşidir" genellemesine ulaşılabilir.
Subjektiftir.
Sonuçları kesin değildir.
Nedensellik ilkesine dayanmaz.
Teknik bilgi
İnsanın temel ihtiyaçlarını karşılamak ve günlük yaşamını kolaylaştırmak amacıyla araç gereç yapımı ile ilgili bilgidir. Teknik bilginin bilgi aktı yarardır. Teknik bilginin iki türü vardır:
Gündelik bilgiye dayalı teknik bilgi: İnsanın gündelik yaşantısındaki tecrübelere dayanarak araç gereç yapmasıdır.
Bilimsel bilgiye dayalı teknik bilgi: Bilimsel verilerden yararlanarak araç gereç yapılması ve insan hayatının kolaylaştırılması ile ilgili bilgidir. Mühendislik ve tıp bu alana girerler.
Sanat Bilgisi
Bu kavrama gücü, bilimden ve felsefeden farklıdır, akla dayanmaz. Duyguya, coşkuya ve sezgiye dayanır. Sanat bilgisi; sanatçı ile onun yöneldiği nesne arasındaki ilgiden doğan bir bilgidir. Sanatı diğer bilgi türlerinden ayıran en önemli özelliği sanatçının kullandığı ifade aracının farklı olmasıdır. Diğer bilgi türleri, ifade için kelime ve terimler kullanır. Buna karşı sanatçı; sesi, rengi ve maddenin çeşitli şekillerini de kullanır. Yöneldiği nesneyi özne olarak ifade eder.
Dini bilgi
Tanrı'nın insanlara peygamberler aracılığıyla, vahiy yoluyla doğru olan yaşam tarzını bildirmesi şeklindeki bilgidir. Kutsal olanla bunun karşısındaki insanın konumunu ifade eder. Dinsel bilgiye kesin iman ile inanılır, eleştirisi yapılamaz. Bu tür bilgiyi inanç olarak değerlendirmek doğru olur.
Dogmatiktir.
Evrensel gerçek, doğa üstü bir güç ya da güçlein varlığı ile açıklanır.
Bilimsel bilgi
Bilimsel yöntem ve akıl yürütme yoluyla varlıklar hakkında elde edilen bilgidir. Bilimsel bilgi nedensellik ilkesini kullanarak olgular üzerinde hipotezler üretir ve bunları deneyle sınar. Deneysel testleri geçen hipotezler bilimsel bilgi dağarcığına katılır.
Bilimler üç gruba ayrılır:
Formel bilimler: mantık, matematik
Doğa bilimleri: fizik, kimya, biyoloji, coğrafya, jeoloji, astronomi...
İnsan bilimleri: psikoloji, sosyoloji, antropoloji, iktisat...
Bilimsel bilgi özellikleri:
Nesneldir. Bireyden bireye değişmeyip herkes için aynıdır.
Evrenseldir. Bilim herhangi bir milletin, ırkın malı değil bütün bir insanlığın malıdır.
Akla ve mantığa dayalıdır. Bilimsel olan, akılsaldır.
Birikimli olarak ilerler.
Sistemli ve düzenlidir.
Eleştiriye açıktır. Aksine kanıt gösterildiği zaman bilimsel bilgi geçerliliğini yitirebilir.
Felsefî bilgi
Şüphe edilerek başlayan düşünme yolculuğundaki şüphe edilemeyen en son düşüncedir.
Felsefi anlamda bilgi, Platon'un Theatetus diyalogundan beri gerekçelendirilmiş doğru inanç olarak tanımlanır. Bilgi, doğru ya da yanlış olma olasılığı olan sanıdan farklıdır. Bilgi, doğruluğu yönünde yeterli gerekçelere sahip olunan inanç veya iddiadır.
Felsefî bilgi özellikleri:
Subjektifitir.
Eleştiricidir.
Akla dayalıdır.
Her sorunu aklın süzgecinden geçirir.
Açıklamalarında bitmişlik ya da kesinlik yoktur.
Sistemli, düzenli ve birleştirilmiş bir bilgidir
B‹LG‹KURAMININ TEMEL PROBLEM‹
1.Do¤ru Bilginin ‹mkans›zl›¤›
2.Do¤ruBilginin‹mkan›
a.Rasyonalizm(Ak›lc›l›k)
b.Empirizm(Deneycilik)
c.Kritisizm(Elefltiricilik)
ç.Pozitivizm(Olguculuk)
d.AnalitikFelsefe(ÇözümleyiciFelsefe)
e.Pragmatizm(Faydac›l›k)
f.Fenomenoloji(ÖzBilimi,GörüngüBilim)
kavram ve terimler.
ak›lc›l›k
gerçekçilik
sofist
dogma
idea
sonsal
(aposteriori)
do¤a felsefesi
numen
temellendirme
do¤ruluk
önsel
(apriori)
yazg›c›l›k (fatalizm)
fenomen
sezgi
Bilgi;Dahaöncedetan›mland›¤›gibibilgi;Bilenvarl›kyaniözneilebilinmekistenenvarl›kyaninesnearas›ndakiiliflkininsonucundaortayaç›kanüründür
*Süje;bilgiyiortayakoymakiçinnesneyeyöneleninsand›r
*Obje;bilgisiniedinmekiçinyöneldi¤imizherfleydirBirfleyinbilginesnesiolabilmesiçinözneninonayönelmiflolmas›gerekir.Bilginesnesi,bazenzamandave mekanda gerçekolarak varolanourbazen de hak,adalet,demokrasi,dikdörtgengibidüflünselolarakvarolabilmektedir.
*Gerçeklik;Belirlibirzamanda
ve
mekanda
var
olan
her
fleydir
.
‹nsan
bilincinden
b
a
¤
›
ms
›z
ol
a
r
a
k
v
a
r
o
l
a
n
v
a
rl
›
k
la
r
d
›r
.
Gü
n
l
ü
k
y
a
fl
a
m
da
k
i
a
n
l
a
m
›y
l
a
b
i
lg
i
k
u
r
a
m
›
n
d
a
k
i
a
n
l
a
m›
fa
r
k
l
›
d
›
r
.
G
ü
n
lü
k
y
a
fl
a
md
a
g
e
r
ç
e
k
k
a
v
ra
m
›
d
o
¤
ru
l
u
k
kavram›yla
kar›flt›r›lmakta
bu
iki
kavram
birbirlerinin
yerine
kullan›lmaktad›r
.
Ö
rn
e
¤i
n
k
ar
fl
›m
›z
d
a
k
i
b
i
rin
i
n
b
i
r
i
dd
i
as
›n
›
do
¤
ru
bu
l
ma
d
›¤
›m
›
z›
b
e
li
rt
me
k
istedi¤imizde
“Senin
bu
sözün
gerçek
de¤il.”
dedi¤imiz
olur
.
Asl›nda
söylemek
istedi¤imiz
fludur;
“Senin
bu
sözün
yanl›fl.”
ya
da
“Senin
bu
sözün
do¤ru
de¤il.”
*
D o ¤ r u l u k ( h a k i k a t ) ;
a l g › l a r
,
k
a
v
r
a
m
l
a
r
,
b
i
l
i
m
s
e
l
k
u
r
a
m
l
a
rl
a
n
e
s
n
e
l
g
e
r
ç
e
k
aras›ndaki
uygunluktur
.
Do¤ruluk
bilgiye
iliflkin
bir
özelliktir
.
Ortaya
konan
ürün
yani bilgi do¤ru olabilir
. Do¤ruluk, zihnin üretti¤i önermenin gerçeklikteki objeye,
duruma
tam
olarak
uymas›d›r
.
Örne¤in,
“Kar
beyazd›r
.”
önermesi
gerçekte
var
olan
bir
fleyi
oldu¤u
gibi
yans›tt›¤›,
kara
gerçekten
de
sahip
oldu¤u
bir
özelli¤i
y
ü
k
l
e
d
i
¤
i
i
ç
i
n
d
o
¤
r
u
d
u
r
.
Y
a
n
i
k
ar
g
e
r
ç
e
k
t
e
d
e
b
e
y
a
z
o
l
d
u
¤
u
i
ç
i
n
b
u
ö
n
er
m
e
d
o
¤
r
u
d
u
r
.
*
T
emellendirme;
belli
bir
bilgiyi
ortaya
koyan
önermelerin
gerekçelendirilmesi
ve
do¤rulanmas›d›r
.
K›sa
yoldan
sonuca
varmak
felsefenin
oldu¤u
gibi
onun
bir
dal›
olan
bilgi
felsefesinin
de
özelli¤i
de¤ildir
.
Felsefe
de
bilgi
kuram›
da
ele
ald›¤›
kavram›
yada
soruyu,
derinlemesine
araflt›r›r
ve
ayd›nlatmaya
çal›fl›r
.
Buradaki
temel
amaç
temellendirmektir
B
► Beceriler (
► Bilgelik
► Bilgi kaynakları
► Bilim
► Bilişim
E
► Eğitim
G
► Geleneksel bilgi
► Gizemler
H
► Hata
M
► Bilgi mühendisliği
O
► Okuryazarlık
P
► Bilgi paylaşımı
R
► Referans
S
► Sorgulama
► Strateji
► Süreçsel bilgi
T
► Bilgi tanrıları
► Bilgi tanrıçaları
► Teoremler
► Bilgi toplumu
► Tümevarım
Y
► Bilgi yönetimi
Bilgi
A
Agnotoloji
B
Beklenti (epistemoloji)
Bilgi merkezleri
Bilgi tekeli
Bilimsel bilgi
Bilmesinlercilik
D
Dinsel bilgi
E
Bilgi iktisadı
Enformasyon
Episteme
G
Görüşme
Gündelik bilgi
K
Kavrama
L
Laik kişi
S
Sanat bilgisi
T
Tahmin
Tarafsız bilgi
Teknik bilgi
Akla
dayanan
bilgi
do¤ru
bilgidir
.”
(rasyonalizm
=
ak›lc›l›k)
*
“Deneye
dayanan
bilgi
do¤ru
bilgidir
.”
(emprizm
=
deneycilik
Y
arar
sa¤layan
bilgi
do¤ru
bilgidir
.”
(pragmatizm
=
faydac›l›k)
*
“Olguya
dayanan
bilgi
do¤ru
bilgidir
.”
(pozitivizm
=
olguculuk)
*
“Sezgiye
dayanan
bilgi
do¤ru
bilgidir
.”
(entüisyonizm
=
sezgicilik)
*
“Fenomeni
dile
getiren
bilgi
do¤ru
bilgidir
.”
(fenomenoloji
=
görüngü
bilim
T
i
m
o
n
v
e
A e n e s i d e m o s
(
E
ne
si
d
em
o
s,
M.
S
.
1
.
y
üz
y
›l
)
t
em
e
l
le
n
di
r
i
l
e
r
ek
ay
r
›
n
t›
l
›
hâ
l
e
ge
t
i
r
i
l
mi
fl
ti
r
.
Bu
k
a
n
›t
l
a
r
d
an
baz›lar›
flunlard›r:
1)
‹nsanlarda
baz›
yap›sal
farkl›l›klar
vard›r
.
2)
Duyu
or
ganlar›,
insandan
insana
farkl›l›k
gösterir
.
3)
Farkl›
koflullar
özneyi
farkl›
flekilde
etkiler
.
4)
Nesnelerin
yeri
ve
uzakl›¤›,
duyumu
olumsuz
bir
biçimde
etkiler
.
5)
Y
asalar›n,
gelenek
ve
göreneklerin
insanlar›n
üzerinde
farkl›
etkileri
olur
http://www.meb.gov.tr/aok/Aok_Kitaplar/AolKitaplar/Felsefe_1/2.pdf
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
https://twitter.com/kanaryamfenerli