18 Eylül 2014 Perşembe
Yakutlar-Sahalar
https://twitter.com/kanaryamfenerli
_/\/\____________/\/\_____________ KANARYAM █▓▒░▒▓█ FENERLİ ¯¯¯¯¯¯\/\/¯¯¯¯¯¯¯¯¯\/\/¯¯¯¯¯¯¯¯¯
Yakutlar ya da Sahalar (Yakutça: Сахалар Sahalar), Rusya Federasyonu içindeki Yakutistan'da yaşayan Türk halkı.
Yakutça, Türk dilleri'nin kuzey öbeğine bağlı bir dildir. Çoğunluğu Yakutistan'da olmak üzere, bu dili yaklaşık 456.000 kişi konuşur. Yakutça, Magadan, Sahalin bölgelerinde, Taymir ve Evenk özerk bölgelerinde de konuşulur. Yakutların dili, aynı zamanda kuzey Sibirya'nın küçük halklarının ticârî dilidir. 1960 ve 70'lerde kültürel ve manevi bir canlanma Yakut dili ve edebiyatının yeniden doğmasını sağlamıştır.
Yakutlar, 13. ve 14. yüzyıllarda Moğol kökenli Buryatların akınlarından sonra Sibirya'nın Baykal Gölü bölgesinden kuzeye göçen ve Türkçe konuşan insanların torunlarıdır. Bölgenin yerlisi olan daha küçük sayıdaki Moğol, Even (Lamut), Tunguz ve Eski Asya halkları da Yakutlarla kaynaşmıştır. Bölgenin güney ve kuzeyi arasında kültürel farklılıklar bulunmasına rağmen, her iki grup da Doğu Ortodoks Kilisesi ile Şaman inançlarının bir bileşimini benimsemiştir. Yakutların nüfusu 1926 ile 1959 arasında kolektivizasyonun ve Sovyet baskısının sonucunda hızla düşmüştür. Bugün Rusya Federasyonu topraklarının beşte birini oluşturan Yakutistan’ın toplam nüfusu 929.280’dir (2002); Yakutların bu nüfus içindeki oranı % 46’dır (432.290) ve cumhuriyetin nüfusunun çoğunluğunu oluştururlar.
ntılar
Kültür
Eski Türk kültürünün izlerinin büyük oranda hissedildiği Yakut Türklerinin kültürü yöredeki öbür Türk topluluklarının kültürü ile büyük bir benzerlik gösterir.
Küyerçek, geleneklik bir Yakut yemeği
Nüfus
Sahalar veya Yakutların en fazla nüfusunun olduğu Yakutistan 949 753 kişilik (2009) bir nüfusa sahiptir. Куораттарга олорор дьон — 64,3 % (2002) Ülke yüzölçümü büyük olduğundan 0,3 kişi/km² düşer.
Yıllara göre nüfus dinamiği
Yakutistan nüfus ilerlemesi(bin kişi.).
Yakutlar 2010--466 492 (49,9 %)
M
► Yakut mitolojisi (2 M)
A
Abası
Arsan Dolay
Yakutlar
O
Ohol
Fyodor Okhlopkov
Ü
Ürüng Ayığ Toyon
Ohol - Yakut mitolojisinde Vahşet Tanrısı. Yeryüzünde büyük kırımlara sebebiyet verir. Ohol Uğola olarak anılır. Yakut mitolojisinde, kıskançlığın, düşmanlığın ve acımasızlığın simgesidir.[1]"İlbis Kığha" ile birlikte göğün karanlık güçleridir ama şeytan değillerdir.[2] Savaş Tanrısı olarak da görünür.
Fyodor Matveyevich Okhlopkov (Rusça:Фёдор Матве́евич Охло́пков); (d. 2 Mart 1908 - ö. 28 Mayıs 1968), II. Dünya Savaşı sırasında Sovyet keskin nişancısı idi.
Fyodor Okhlopkov, Rusya Federasyonu'na bağlı olan Saha Cumhuriyeti'nde şimdi ki Tomponsky ilçesindeki Krest-Khaldzhay köyünde doğdu. Okhlopkov II. Dünya Savaşı sırasında Kızıl Ordu'nun en etkili keskin nişancılarından biriydi. Kendisinin şikayetlerinden biri de (etnik bir Yakut idi) etnik kökeni nedeniyle göz ardı edildiğidir. 1965 yılında Sovyetler Birliği Kahramanı statüsü verildi. 1974 yılında ticari bir kargo gemisine ismi verilmiştir.
Ürüng Ayığ Toyon (Yakutça: Үрүҥ Айыы Тойон, Rusça: Юрюнг Айы Тойон) - Türk, Altay ve Yakut mitolojilerinde Gökyüzü Tanrısı. Ürüng Ay Toyon olarak da söylenir. Ayığ Han veya Ayıh Han olarak da bilinir.
İlk insanı o yaratmıştır. Dünyayı idare eder. Yaratıcı ruhların en büyüklerindendir. İnsanlara yeteneklerini ve becerilerini o verir. İlham kaynağıdır. Toprağın verimli olmasını sağlar. Kısaca yaratıcılıkla ilgili tüm unsurların kaynağıdır. Bereket ve hayvanların çoğalması onun isteğiyle olur. Yiğitleri ölümden kurtarır, ölen kahramanlara yeniden can verir. İnsanlardan ve diğer canlılardan sorumludur. Ürüng (ak, beyaz, saf, temiz) olarak tasvir edilir. Kendisine beyaz at kurban edilir. Bu kurban “Idık” şeklindedir. Yani canlı olarak doğaya salınır. Bir daha kimse o hayvana el sürmez. Bu canlılar ışığın doğduğu yöne yani doğuya doğru sürülür. Göğün 13. katında oturur. İnsanların ısınması için Güneş’i yaratmıştır. Ulu, kutlu, nurlu bir varlığa sahiptir. İnsanların özel işlerine karışmaz. Ongunu Kartal’dır. Ayığı (Ayığ) adı verilen ruhlar onun emrindedir.[1]
Yakut halkının inanışında gökyüzü tanrısının adı olup, gökyüzünün en üst katında iki beyaz güneş ile birlikte yaşayan yaşlı bir adam olarak tasvir edilmektedir. Beyaz güneşleri ortasından ayırarak insanların ısınması için 3. bir güneşi yaratmıştır. [2]
Onun eşinin adına ise "Kübey Hatun" denilir. Her şeyi yönlendirip, idare eden de Ürüng Ayı Toyon'un kendisidir. Adının mitolojik anlamından da anlaşılacağı gibi, oldukça büyük saygı gösterilen kutlu, nur yüzlü, kutsal ve ulu bir varlık konumundadır.[3]
Etimoloji
(Ay) kökünden türemiştir. Ayışığı ve Yaratmak anlamlarını içerir. Aymak (kendinde olmak) fiili ile aynı kökten gelir. Aymaz ise karşıt anlamlı olarak gafil, kendini bilmez demektir. Moğolca Ayh sözcüğü korku demektir ve bağlantılı olması muhtemeldir[4]. Ürüng sözcüğü, beyaz anlamına gelir ve sonundaki -ng ise aslında "n" sesinin genizden çıkan bir türü olup (Osm. Kaf-ı Nuni) bazı kaynaklarda "ñ" (Osm. ڭ) ile gösterilir (Ü
Arsan Dolay, Türk ve Yakut mitolojisinde açgözlülük tanrısı. Dulay Han veya Doğulay Han olarak da bilinir. Sınırsız servete sahiptir.[1] Kötü ruhların bir kısmının önderi konumundadır. Boynuzlu ve sakallıdır. Gölgesi yoktur. Karısı ve yedi oğlu vardır.
Şeytani güçlerle bağlantısının bir simgesi olarak, boynuzlu ve sakallı düşünülen ve hesapsız servete sahip olan Arsan Dolay Han, yeraltı dünyasının en derin katında yaşayan bir varlıktır. Kendisinin dikkatinin çekilmesinden korkulduğu için adının söylenmesinden sakınılır.[2] Oğullarından her biri, bir kötü ruh takımının başında bulunur. Bu ruhlar insanlara çeşitli acılar yaşatırlar. Bu acılardan korunmak için, onlara kanlı hayvan kurban verilmesi gerekir.
Abası (Yakutça: Aбаасы, Dolganca: Абааһы, Azerice: Abası, Macarca: Abaaszi, Bulgarca: Абааси, Rusça: Абасы) Yakut mitolojisinde, kötülükleri simgelediklerine inanılan ve korunmak için kendilerine kurbanlar sunulan, kötü ruhlara verilen ad.
Abası; Orta ve Batı Türklerinde Albastı, Alkarısı; Osmanlı metinlerinde Albız; Uryanhay-Tuba Türklerinde Albıs; Altay Türklerinde Almış ismini alan karakteristik bir Türk motifi olarak karşımıza çıkar. Karşıtı Ayıhı'dır.[2]
Yeraltında yaşadıklarına inanılır. İnsanlara zarar verirler. Tek ayaklı (veya ayaksız), tek gözlü ve kel olarak betimlenirler.[3] Dişleri demirdendir.[4] Zararlı ve iğrenç görünümlü hangi canlı varsa bunların eseridir. İnsanları yoldan çıkartırlar, bazı kimseleri delirtirler. Leş yerler. İnsan ruhunu kaçırabilirler. Arka arkaya sıra halinde yürürler[5] ve yeryüzünde görünmez olurlar. Kara ruhlar, insanoğlunu genelde yalnızken veya korumasız, çaresiz, sayrı (hasta) oldukları ve sıkıntılı dönemlerde yakalarlar. Görünmezdirler, onları ancak şamanlar görebilirler.
Türk Halk kültüründe bostanlara dikilen korkuluklara da Abakı adı verilir[6] ve korkutucu olması itibariyle bu sözcükle doğrudan bağlantılıdır ve aslında daha önceki dönemlerde kötü ruhlardan korunmak için evlere ve bahçelere dikilen heykellerin, ongunların (totemlerin) veya simgesel direklerin dönüşmesiyle ortaya çıkmışlardır.
Yeryüzünden yeraltına gelenleri de kendileri göremezler. Çak ve Çor olarak ikiye ayrılır.
Buk'lar
Buk, Altay ve Moğol mitolojisinde ve halk inancında kötü ruh demektir. Abası'lar ile eşdeğer olarak anılırlar. Bug veya Puh olarak da bilinir. Moğolca da Bukh şeklinde de söylenir. Kötü bir insanın kötü ruhu kastedildiği gibi doğadaki kötücül varlıklar için de kullanılır. Karşıtı Bur (iyi ruh)dur. Sözcük anlamı aynı zamanda afet, felaket, hastalık demektir. Bu kavramların neredeyse tamamının kötü ruhlarla ilişkili olarak bir bağlantısı bulunur. İnsanların ayağına takılan prangaya (ceza zinciri) Türkçede Bukağı (Bukak) denir. Olasılıkla insanların ayağının zincirlenmesi, ona kötü bir ruh bağlanması veya musallat olmasıyla eşdeğer görülmüştür. Eski Moğolca ve Tunguzca Buk, endişe, kaygı gibi anlamlar taşır. Moğolcada Bukınıd/Buhında kelimeleri üzülmek, korkmak gibi manaları belirtir. Puhu (baykuş) sözcüğü ile de alakalı olma ihtimali vardır. Çünkü Baykuş, olumsuz anlamlar yüklenen ve gece ortaya çıkan bir hayvandır.
Etimoloji
(Ab/Ap/Av) kökünden türemiştir. Aparmak (kaçırmak, alıp götürmek) anlamını içerir. Türkçe’de Apazlamak sözcüğü avuçlamak anlamına geldiği gibi rüzgarla gitmek de demektir. Abı sözcüğü de can, ruh gibi kavramları ifade eder. Yine köken olarak Av kelimesi ile de bağlantılıdır. Kaçıran ruh veya doyumsuz varlık demektir. Argodaki Abaza (cinsel açgözlülük veya eş yoksunluğu) sözcüğü ile de yakından alakalıdır
► Yakut mitolojisi (2 M)
-
► Türk mitolojisi taslakları (345 M)
C
► Cadılık (7 K, 8 M)
D
► Türk destanları (1 K, 14 M)
T
► Türk tanrıları (1 K, 105 M)
► Türk tanrıçaları (44 M)
T (devam)
► Tengricilik (10 M)
Kategorideki sayfalar
Bu kategoride toplam 507 sayfa bulunmaktadır ve şu anda bunların 200 tanesi görülmektedir.
(önceki 200) (sonraki 200)
Türk mitolojisi
4
40 (sayı)
9
9 (sayı)
A
Abahan
Abası
Abra ve Yutpa
Abzar İyesi
Adagan
Adsız
Aha
Ak Ana
Ak Ata
Ak Kızlar
Ak Oğlanlar
Akbuğa
Aksakallı
Aksaçlı
Aktu
Akça Han
Al Ana
Alahçın
Alankova
Alasığın
Alaz Han
Alazlama
Alaş Han
Albastı
Albıs
Alcı
Aldacı
Alığ Han
Alkarısı
Alkıma
Allay Han
Alma Ata (mitoloji)
Alma Hanım
Alp (mitoloji)
Alp Er Tunga
Alpamış
Altay Han
Altındağ (mitoloji)
Altınkazık
Altınçağ
Ama Hanım
Ambar Ana
Anak İyesi
And (folklor)
Andar Han
Aran Ata
Aran İyesi
Arank
Arat
Arboğa
Ardov
Arpağ
Arsan Dolay
Aruğ (Arı)
Arçura
Asar (mitoloji)
Asena
At (mitoloji)
Atay Han
Atlama (mitoloji)
Avul İyesi
Ay Ata
Ay Han
Aya
Ayaz Ata
Aydın Ata
Ayı Ana
Ayı Ata
Ayıhı
Ayığ Han
Aykun
Aylanu
Aysar
Ayzıt
Aza
Azıktı
Azmıç
Azna Han
Ağal
Ağan
Ağar Han
Ağaç Ana
Ağaç Ata
Ağaç inancı
Ağaç İyesi
Aşapatman
Aşina
B
Badraç
Bakırdağ
Baksı
Balbal
Bamsı Beyrek
Banıçiçek
Barak (mitoloji)
Barak Ana
Barak Ata
Baran Han
Basaman
Basat'ın Tepegöz'ü Öldürmesi
Basırga
Bastı
Batur
Bayanay
Bayındır Han
Bayram
Bayrım Ana
Bayçar
Bayçomard
Bayçura
Başçelik
Bedik
Begin Oğlu Emren
Bekenbey
Belen Hanım
Bengi su
Bengi taş
Bergü
Bişkek Han
Bodun Han
Bohan
Boran Han
Bozkurt (mitoloji)
Bozoklar
Buga
Bulak İyesi
Bulca Han
Bulunç
Bulut İyesi
Buncak Han
Burhancılık
Burla Hatun
Burşun
Busul Han
Buyan Han
Buğdayık ve Kumayık
Büke
Bükrek ve Sangal
Bürküt Ana
Bürküt Ata
Büyü
C
Cahın
Calın
Canavar
Cargıl
Cedey
Cembil
Cemre
Cılka
Ciren
Congolos
D
Damga (işaret)
Darhan
Dayıkın
Dayın Han
Dağ Han
Dağ İyesi
Dede Korkut Kitabı
Deli Dumrul
Demirdağ
Demirkıynak
Deniz (mitoloji)
Deniz Han
Dev
Değirmen İyesi
Diren
Dirse Han Oğlu Boğaç Han
Dolun Han
Doydu
Duha Koca Oğlu Deli Dumrul
Duyar Han
E
Ebede
Ebey
Eje
Ekin İyesi
Elbis
Emegen
Erdeney
Eren (folklor)
Ergene İyesi
Ergenekon Destanı
Erke Hanım
Erkenek (mitoloji)
Erkliğ Han
Erlik
Erşek
Esege
Esin
Etügen
Ev İyesi
Eşik İyesi
G
Gal Han
Gelin (folklor)
Geyik Ana
Geyik Ata
Gezer Han
Gulyabani
Gök Han
Gök-Kal
Gökkuşağı
Gökyolu
Göl Boğaları
Göl İyesi
Göğün göbeği
Gün Ana
Gün Han
H
Hal Dili
Halay
Han (unvan)
Harkıt
Hıbılık
Hınkır
Hırtık
Hızır
Hortlak
Hu Hanım
Hunor ve Magor
Hüddam
Hüma kuşu
I
Irkıl
Irmak İyesi
Isıyah
Izıh Han
K
Kabulgan
Kakava
Kaldaz
Kalgançı
Kam (folklor)
Kam Büre Bey Oğlu Bamsı Beyrek
Kambar Ata
Kamos
Kanlı Koca Oğlu Kanturalı
Kara Han
Kara Kızlar
Kara Oğlanlar
Karabasan
Karakırnak
Karakoncolos
Karakorşak
Karakura
Karakuş Han
Karamat
Kargıma
Karluk Han
Karşıtlık
Katay
Kay
Kayadan
Kayberen
Kayış (mitoloji)
Kayra Han
Kazak Han
Kazan Bey Oğlu Uruz'un Tutsak Olması
Kazılık Koca Oğlu Yegenek
Keloğlan
Kempir
Kençliyü
Ker
Kıla İyesi
Kırklar
Kısıl Han
Kızagan
Kızıl Elma
Kış Han
Kiştey
Konrul
Kopuz
Korbolko
Korkut Ata
Korosun Han
Kosa
Kovak
Kovuç
Koça Han
Kulbastı
Kurgan
Kurt Ana
Kurt Ata
Kut (mitoloji)
Kuyaş
Kuzu Kuşu
Körmöz
Köroğlu
Köroğlu Destanı
Kübey
Küldürgiş
Kürmez Han
L
Lura
M
Malahay
Manas Han
Mangus
Mankurt
Maran
May-Ana
May-Ata
Maygıl
Menerik
Mergen
Merküt
Meçkey
Mucara
N
Nama
Nardugan
Nart destanları
Nayman Ana
Nazar
Nazar boncuğu
Nağıl
Neme
O
Ocak İyesi
Od Ana
Od Ata
Od İyesi
Odman
Ohol
Okan Han
Okay
Olongo
Ongun
Ongun Han
Otağ
Otağ İyesi
Ovo
Oymak İyesi
Oyor Han
Oğuz Han
Oğuz Kağan Destanı
Oğuzlar
P
Pakta
Papay
Payna
Peri
Peterez
Pitsen
Pusat (mitoloji)
Puura
R
Rom Ana
Romulus ve Remus
S
Sabantoy
Salur Kazan'ın Evi Yağmalanması
Salur Kazanın Tutsak Olup Oğlu Uruz'un Çıkarması
Sanlav
Sarkan
Satanay
Satılay
Saya
Saya Han
Sazakan
Sehen Han
Semeni
Sibel (mitoloji)
Sırma Hatun
Sohan
Sosruko
Su Ana
Su Ata
Su İyesi
Sulukun
Susulu
Suvolta
Suyla
Suğorun
Söğök İyesi
Sülde
Süt gölü
T
Talay
Tamag
Tammuz
Targutay
Tarkan (savaşçı)
Tarla İyesi
Tatay
Tayılga
Tazşa
Taşkapı (mitoloji)
Telgey
Temir Han
Tengri
Tengricilik
Tepegöz
Tin (folklor)
Toprak Ana
Torbalan
Toybadım
Tufan
Tulpar
Tumar
Tur Han
Tura (mitoloji)
Tuğ
Tuğrul (mitoloji)
Törüngey
Töz Han
Türk halk astronomisi
U
Ubır
Ud Ana
Ud Ata
Uhur
U
Ukulan
Ulu Ana
Ulu Ata
Ulukayın
Ulukun
Umay
Ural Han
Urasa
Urgun
Uruslan
Usan Han
Utkaçı
Uylak
Uzuh
Uçmag
Uçuh
Uşun Koca Oğlu Segrek
V
Vartavar
Vudaş
Y
Yada Taşı
Yalbuz
Yalmavuz
Yalçuk
Yapanay
Yaratılış Destanı (Altay)
Yarımtık
Yayguçı
Yayık
Yayuçı
Yaz Han
Yaztırnak
Yaztumşuk
Yaşam ağacı
Yediler
Yek
Yel Ana
Yel Ata
Yel İyesi
Yelbegen
Yelbis
Yelpin
Yer Tanrı
Yer İyesi
Yer-Su
Yeraltı (mitoloji)
Yılan Ana
Yılan Ata
Yıldız Han
Yılgayak
Yılmaya
Yo Han
Yol İyesi
Yom
Yomak
Yula
Yunak İyesi
Yurt İyesi
Yuvha
Yuğ
Yön Tanrıları
Z
Zada
Zarlık
Zayağan
Züzülö
Ç
Çak
Çakay
Çarşamba (folklor)
Çay ninesi
Çike
Çıvı
Çolpan
Çor
Ö
Öcü
Öksökö
Örek
Ören İyesi
Örüzmek
Öt Han
Ötüken
Ötüğ
Ü
Ülgen
Üliger
Üren Han
Ürüng Ayığ Toyon
Ürüng Ağar Toyon
Üygül
Üzüt
Üçoklar
İ
İmre
İn İyesi
İnehsit
İrle Han
İrşi
İtbarak
İye
İç Oğuz'a Taş Oğuz Asi Olup Beyrek Öldüğü
İçite
İççi
Ş
Şahmeran
Şalık
Şaman
Şeşe
Şimiltey
Şu Destanı
Şulbus
Şülgen
Şürele
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
https://twitter.com/kanaryamfenerli