22 Nisan 2014 Salı
ZEVK VE İNSAN DUYGULARI- Limbik sistem-Psikoloji-- Neo.spiritüalizm-İnsanlar-Zihinsel süreçler-Bilişsel bilim
https://twitter.com/kanaryamfenerli
__/\/\____________/\/\_____________ KANARYAM █▓▒░▒▓█ FENERLİ ¯¯¯¯¯¯\/\/¯¯¯¯¯¯¯¯¯\/\/¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
Zevk insanlar ve diğer hayvanlarda olumlu ve keyifli olarak yaşanan ruhsal durumların geniş bir sınıfını tanımlamaktadır. Daha çok mutluluk, eğlence, vecd, coşku gibi spesifik zihinsel durumları içerir. Psikolojide haz ilkesi gelecekte sadece keyifli bulduğu durumda yeniden organizmayı motive eden bir pozitif geri besleme mekanizması olarak açıklanır. Bu teoriye göre, organizmalar geçmişte olumsuz duygulara neden olan benzer durumlardan kaçınmak için kendilerini motive ederler.
İnsanı hayvandan ayıran en mühim özellik, akıldır. Fakat bu müstesna kabiliyet, yerinde kullanılmazsa bela olur. Çünkü, akıl sayesinde geçmişi ve geleceği düşünmek mümkündür. İnanmayan adam, geçip giden güzel günlerini hatırlayarak hayıflanır. Gelecek zaman ise, meçhul tehlikelerle doludur. Ölümü her şeyin sonu sanan için, mazi, bir yoklar ülkesidir. İstikbal ise, kendisini yutacak bir ejderha ağzıdır. Allah'a teslimiyeti olmadığı için, her olay ruhunu titretir. Dış görünüşüne bakılırsa mutlu zannedilir, lakin iç dünyası, acılarla cehenneme dönmüştür. Oysa inanan kişi için ölüm yokluk değil, bir başlangıçtır. Nurani ahiret alemine geçiş vasıtasıdır. Gelecek ise, sonsuz merhamet sahibi olan Allah'ın emrindedir. Dünya da, içindekiler de fanidir, ama O daimidir.
Eğer insan bu dünyada ebediyen kalacak olsaydı, belki zevkine gereğinden fazla önem verebilirdi. Fakat yeryüzünde her an ölüm rüzgarları esiyor. Çevremizde ölümlü hayatın kavgasına şahit oluyoruz. Her yaratıkta ölümün yüzünü görüyoruz. Dün dalında gülümseyen çiçekler, bugün ayaklar altında. Bahar ve yazın yeşil gelinleri olan ağaçlar, kışın kefenler içinde. Masmavi göklerde uçan kuşlardan artakalan, bir avuç tüy yumağı. Elif gibi dik duran gençler, bir de bakıyoruz ki, dal gibi eğilmişler. Zevk cilasıyla parlayan gözler toprakla doluyor. Sevdiklerimiz bizi birer birer terk ediyorlar.
Misafir, ev sahibinin sözüne itaat etmelidir. Kendisini yediren, içiren, istirahatını temin eden zatı dinlemeyerek, içinden geleni yapan adam nankördür. Vazifesi teşekkürken, misafirhane sahibini tanımak istemeyen misafir, kahra müstahaktır. İşte, dünya misafirhanesine gelip de nimetlere mazhar olan, fakat Allah'ı bilmeyen kulun hali bu misale benzer.Batılı psikologlar, daima nefisle ruhu birbirine karıştırmak gibi affedilmez bir hataya düşüyorlar. Pek tabii, bizdeki taklitçiler de aynı hatayı tekrar ediyorlar. Sonuç, nefsin isteklerini, sanki ruhun arzularıymış gibi kabul etmek ve psikolojik sistemleri bu yanlış kabule dayandırmak oluyor. İşte tavsiyeleri: "Hiçbir arzunuzu bastırmayın, içinize atmayın, bir an önce tatmin edin." Bu fikirler, kabul de görüyor. Günahlar, ilmi kisvelere bürünerek meşrulaşıyor. Böylece, azgın ihtiraslarına sınır koymayan "bilimsel sapıklar" ve "aydın zalimler" çoğalıyor.Halbuki, ruh ayrı, nefis ayrı varlıklardır. İkisi aynı kişide bulunmakla birlikte, mizaçları taban tabana zıttır. Birinin zevk aldığından, diğeri tiksinir. Nefis, kötülüklere meftundur. Lugatinde "doymak" kelimesine yer yoktur. Hep daha fazlasını ister. Şımarıktır, isyankardır, yüzsüzdür. Aldıkça daha çok kuvvetlenir. Nihayet öyle bir raddeye gelir ki, insana "Hayatın gayesi zevktir," hükmünü verdirir. Mesuliyetten kaçar. Kaideler, yasaklar ve kanunlar, onun en sevmediği kavramlardır. Dini ve ahlakı da sırf bunun için sevmez. Çünkü bunlar insana, başıboş olmadığını, hayvan gibi istediği yerde otlayamayacağını, ibadet için yaratıldığını hatırlatır. Ona, Allah'a isyanın nankörlük olduğunu söyler.
Ruhun da kendine has gıdaları vardır. O, ilimle olgunlaşır, ibadetle teneffüs eder ve tefekkürle yücelere erer. Yaratıklardaki harika sanatları görerek Rabbini düşünmek, muhatap olduğu nimetler için minnet duyarak şükretmek, en mühim gayesidir. Bu yolla, geçmişin elemlerinden ve geleceğin endişelerinden kurtulur. Teslimiyet ve tevekkülle huzura kavuşur. Organlar, yaptıkları işe göre kıymet alırlar. Sadece maddi zevkler için kullanılan kabiliyetler, değerlerini kaybederler. Ruh, bu gerçeğin farkındadır.Hazcılığın sonu Pesimizm, yani karamsarlık felsefesidir. Çünkü, "Devam etmeyen şeyde lezzet yoktur." Dünya nimetlerinin ve kendisinin fani olduğunu bilen insanın mesut olması mümkün müdür? Aklı uyuşturan maddelerin sefahat toplumlarında çoğalması da bu hakikati gösterir. Yine, maddi hazlara doymuş Batı cemiyetlerinde intihar olayları daha çok görülüyor ki, bu durum, mutlu olamadıklarının en açık delilidir. Mesut bir insan niçin aklını uyutsun ve niye intihar etsin!
Şuna hep inanmışımdır; eğer zevkine düşkün olanlar, cennetteki lezzetlere şüphesiz inansalar, herkesten ziyade ibadetle meşgul olurlardı. Çünkü her hazzın aslı oradadır. Dünya zevkleri ise, bir gölgeden ibarettir. Hedonistlere şunu söylemek isterdim: Zevk ve safa içinde sonsuza kadar yaşamak mı istiyorsunuz, hiç durmayınız; iman ab-ı hayatından ve ibadet şerbetinden içiniz. Yarın çok geç olabilir. Öbür güne ise hiç güvenmeyiniz.
"Hakiki zevk ve elemsiz lezzet ve kedersiz sevinç ve hayattaki saadet, yalnız imandadır ve iman hakikatları dairesinde bulunur." Bundan dolayı zevk ve saadet isteyenlere söylenecek söz şudur: "Hayatın lezzetini ve zevkini isterseniz, hayatınızı iman ile hayatlandırınız ve feraizle zinetlendiriniz ve günahlardan çekinmekle muhafaza ediniz."
İnsan duyguları
Çeşitleri
Acıma · Aidiyet · Aldırmazlık · Anksiyete · Annelik · Arzu · Aşağılama · Aşk · Azap · Beklenti · Bıkkınlık · Boşluk · Böbürlenme · Coşkunluk · Dehşet · Dikkat · Dinginlik · Duyarsızlık · Düşmanlık · Empati kurmak · Fanatiklik · Ferahlama · Gıpta · Gurur · Gücenme · Halinden memnunluk · Hayal kırıklığı · Hayret · Heves · Hışım · Histeri · Hoşnutluk · Hoşnutsuzluk · Huzur · Istırap · İçerleme · İçine doğma · İlgi duyma · İlham · Kabullenme · Kafa karışıklığı · Fobi · Kınama ·Kızgınlık ·Mahcubiyet · Merak ·Merhamet · Minnet · Mutluluk · Nezaket · Özlem · Pişmanlık · Rahatlık · Rahatsızlık · Sabır · Sahiplenme · Sempati · Sevinç · Sıkıntı · Suçluluk · Sükûnet · Şaşkınlık · Şehvet · Şefkat · Şiddet · Umut · Umutsuzluk · Utanç · Utangaçlık · Üzüntü · Vahşet · Yalnızlık
Duygulanım
Korku · Öfori · Panik · Vecd
Ruh hali
Başkasının zararına sevinme · Can sıkıntısı · Gipotimii · Hipertimi · İğrenme · Kafaya takma · Kendine acıma · Nefret · Kıskançlık · Şüphe
Psikolojik
Küçümseme · Melankoli · Vicdan azabı ·
Duygular
A► Anksiyete► Aşağılama ► Aşk-Acıma-Aldırmazlık-Arzu-Aşağılama
D► Dikkat
F► Fobiler
K► Korku (duygu)
M► Melankoli ► Mutluluk
N► Nefret ► Nostalji
S► Stres-Sabır-Sahiplenme-Saudade-Sevinç-Sıla özlemi-Suskunluk sarmalı-Suçluluk
B-Başkasının zararına sevinme-Beklenti (duygu)-Bıkkınlık-Boşluk duygusu-Böbürlenme
D-Dehşet-Dikkat-Duyarsızlık-Duygudurum-Duygulanım-Düşmanlık
E-Empati-Epifani (duygu)
F-Fanatiklik
G-Gurur-Gücenme
H-Halinden memnunluk-Hayal kırıklığı-Heves (duygu)-Histeri-Huşu
I-Istırap
K-Kafa karışıklığı-Kafaya takma-Kendine acıma-Kıskançlık-Kızgınlık-Korkaklık-Korku
M-Majör depresif bozukluk-Melankoli-Merak-Merhamet-Minnet-Minör depresif bozukluk
N-Nostalji
P-Panik-Pişmanlık
U-Umut-Umutsuzluk-Utanç
V-Vicdan azabı
Y-Yalnızlık-Yurtseverlik
Z-Zevk
Ç-Çekingenlik
Ö-Öfori-Özlem
Ü-Üzüntü
İ-İntikam-İçerleme-İçine doğma-İğrenme
Ş-Şaşkınlık-Şefkat-Şehvet-Şüphe
Zihinsel süreçler
B-► Biliş -Bilişsellik
D-► Dikkat► Düşünce
G-► Görme
K-► Konuşma
S-SolaklıkZ-Zevk
Zihin ya da bilinç; düşüncenin, algılamanın, belleğin, duygunun, isteğin ve düşlemenin bazı birleşimlerinde görünür olan bilincin ve zekânın kolektif görünüşlerini kapsar. Zihin bilinç akışı olarak tanımlanabilir. İnsan beyninin bilinçli süreçlerin tümünü içerir. Ayrıca bu sözcük kesin içeriklerde hayvanların bilinçli veya insanların bilinçaltı düşüncelerinin çalışmasını içermek için kullanılır. "Zihin" mantığın düşünce süreçlerine özellikle değinmek için sıklıkla kullanılır.
Zihnin ne olduğu ve nasıl çalıştığı ile ilgili; Plato, Aristo, Adi Shankara, Siddhārtha Gautama, Antik Yunan ve Hint felsefecilere tarihlendirilen birçok teori vardır. Ön bilim teorileri teoloji, ruh ve zihin arasındaki beraberliğe yoğunlaşmış, doğaüstünü varsayan, insan kişisinin tanrının verdiği veya ilahi öz varlığına kök salmıştır. Modern teoriler, zihni, beynin bilimsel anlamı üzerine kurulmuş, psikoloji'nin bir olgusu ve az çok bilinç ile eş anlamlı olarak sıklıkla kullanılan bir terim olarak görür.
Aynı zamanda insan öz niteliklerinin zihni hazırlamasının sorunu fazlaca tartışılır. Bazıları sadece yüksek entelektüel işlevlerin zihni meydana getirdiğini iddia eder: bilhassa mantık (reason) ve bellek. Bu görüşte, doğada duygular (sevgi, nefret, korku, sevinç) ilkel veya özneldir ve aklın kökeninden veya doğasından ayrı olarak görülmelidir. Diğerleri insan kişisinin benzer doğada ve kökende olan duygusal ve rasyonel taraflarının birbirinden ayrılamayacağını iddia eder ve tümü bireysel zihnin bir parçası olarak görülmesini savunur.
Zihnin popüler kullanımı çoğunlukla düşünüş ile eşanlamlıdır: ‘kafamızın içinde yürüttüğümüz’ kendimiz ile özel konuşmalardır. Bunun için biz bir şey hakkında "Zihni takar"ız, "Zihin yorar"ız veya "(Birşeyi)Zihnimize yerleştirir"iz. Bu duyuda zihnin anahtar öz niteliklerinden biri sahibinden başka hiç kimsenin erişemediği bir özel alan olmasıdır. Hiç kimse bizim zihnimizi okuyamaz ve sadece ilettiklerimizi bilirler.
Metafizik
Metafizikçiler
Parmenides · Plato · Aristoteles · Kapila · Plotinus · Duns Scotus · Thomas Aquinas · René Descartes · Immanuel Kant · Isaac Newton · Baruch Spinoza · Georg W. F. Hegel · George Berkeley ·Henri Bergson · Charles Sanders Peirce · Alfred N. Whitehead · Bertrand Russell · Dorothy Emmet · G. E. Moore · Gilbert Ryle · Hilary Putnam · P. F. Strawson · R. G. Collingwood · Adolph Stöhr · Rudolf Carnap · Saul Kripke · Willard V. O. Quine · Donald Davidson ·
Kuramlar
Antigerçekçilik · Belirlenimlilik · Bilimsel gerçekçilik · Doğalcılık · Fenomelizm · Fizikalizm · Gerçekçilik · Görecilik · Hayatın anlamı · Hindu idealizmi · İdealizm · İkisellik · Liberteryenizm · Maddecilik · Monizm · Nihilizm · Özcülük · Özgür irade · Özgürlük · Öznelcilik · Pirsig'in kalite metafiziği · Platoncu idealizm · Samkhya · Solipsizm · Tip kuramı · Töz · Varoluşçuluk
Kavramlar
Algı · Anima mundi · Anlam · Bedenlenmiş biliş · Cogito ergo sum · Değişim · Değer · Deneyim · Modalite · Düşünce · Enformasyon · Evrensel · Eylem · Fikir · Fiziksel beden · Gerçek · Gerçeklik · Gözlemlenemeyen · Form · Hareket · İlke · Kalite · Kasıt · Kategori · Kavram · Kimlik · Madde · Memetik · Nedensellik · Nesne · Nosyon · Örüntü · Öz · Özellik · Öznellik · Qualia · Ruh · Sezgi · Soyut nesne · Tercih · Töz · Varlık · Varoluş · Zaman · Zekâ · Zihin · Zihinsel temsil · Zorunluluk ·
BAŞKA maddeler
Kozmoloji · Epistemoloji · Ontoloji · Teleoloji · Psikoloji felsefesi · Zihin felsefesi · Benlik felsefesi · Uzay ve zamanın felsefesi · Aksiyoloji · Kuramsal fizik · Meta
Bilişsel bilim
Bilişsel bilim, zihin ve zekânın işleyişini ele alan, zeki sistemlerin dinamiklerini ve yapılarını araştıran disiplinler arası bir yaklaşımdır. Çok geniş bir alanı kapsamasından ötürü bilişsel bilim alanında çalışan araştırmacıların bilişsel psikoloji, dilbilim, sinirbilim (neuroscience), yapay zekâ, dilbilim, antropoloji ve felsefe gibi alanlarda temel bilgilere sahip olması beklenir.
Bilişsel bilim, beyinin çeşitli alanlardaki soyut verimini araştırır.
Terim ilk defa 1973 yılında Christopher Longuet tarafından kullanıldı. 1976 yılında Cognitive Science dergisi yayınlanmaya başladı. 1979 yılında Cognitive Science Society (Bilişsel Bilim derneği) adıyla bir dernek kuruldu. İlk bilişsel bilimler konferansı, 1979 Ağustos'unda Kaliforniya'da toplandı. Bugün Asya, Kuzey Amerika, Avrupa ve Avustralya'da pek çok bilişsel bilim programında bu alanda eğitim, öğretim ve araştırma etkinlikleri yapılmaktadır.
Bilişselci yaklaşımın savunucuları, davranışçı yaklaşımın görüşlerini eleştirirler. Davranışçılığın bilimsel düşünceye hakim olduğu bir dönemde, 1950'lerin sonunda Noam Chomsky'nin dilin doğuştanlığını vurgulaması, zihin ve beyin araştırmalarında önemli bir dönüm noktasıdır. Davranışçılar, dili bir alışkanlık kazanma süreci olarak tanımlarken, Chomsky, dilin biyolojik bir temeli olduğunu, doğuştan gelen bir yetinin, sosyal ortamda süreç içinde edinime dönüştüğünü ileri sürmüştür.
Bilişsel yaklaşım özellikle bilinci, duyguları, insan düşüncesinin sosyal yönünü, fiziksel dünyayı dikkate almadığı, beynin işleyişi ile bilgisayar arasında bir bağ kurduğu için eleştirilmiştir.
Konu ile ilgili bazı önemli bilim adamları:David Chalmers-Noam Chomsky-Antonio Damasio-Daniel Dennett-Gerald Edelman-Leon Festinger-Jerry Fodor-Douglas Hofstadter-Daniel Kahneman-George Lakoff-George A. Miller-Marvin Minsky-Seymour Papert-Steven Pinker-Karl Pribram-John Searle-Herbert Simon-Alan Turing
Toplam 13 alt kategoriden 13 tanesi burada bulunmaktadır.
B► Bellek
D► Davranış -► Dikkat► Dilbilim
M► Motor kontrol
P► Psikodilbilim► Bilişsel psikoloji
Y► Yapay zekâ
Z► Zekâ► Zihin
Z► Zihin felsefesi► Zihin kuramları
İ► İnsan bilgisayar etkileşimi
Psikoloji taslaklarıToplam 3 alt kategoriden 3 tanesi burada bulunmaktadır.
Cinsellik taslakları - Nörobilim taslakları -Spiritüalizm taslakları
KategoriLER
A--Adli psikoloji-Ailurofobi-Ajitasyon-Akıl hastalığı-Aktarım-Algı-Algıda seçicilik
Algofobi
Amaçlılık ruhbilimi
Amok
Amok koşucusu
Anal dönem
Anal sadistik evre
Anhedoni
Anımsatıcı
Anksiyete
Antipati
Antipsikiyatri
Antropedagoji
Asimilasyon (psikoloji)
Asosyal
Ataraksiya
Ayırma (psikoloji)
Ayna testi
Aşağılık kompleksi
Aşırı aktivite
Aşırı Empati Sendromu
B
Bahar yorgunluğu
Albert Bandura
Bardağın yarısı boş mu yoksa yarısı dolu mu?
Bağımlılık
Bağlılık (psikoloji)
Beklenti (epistemoloji)
Ben Furman
Bensevisel nevroz
Bilinç dışı
Bilişsel psikoloji
Bipolar bozukluk
C
Ceza (psikoloji)
D
Davranış değiştirme
Delilik
Delüzyon
Dengesel giderim
Derinlik psikolojisi
Dianetik
Didaskaleinofobi
Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu
Distimik bozukluk
Dış kaynaklı kendini tanıma biçimi
Duygu
Duygudurum
Duygulanım
Duygusal zekâ
Duyum
Duyum Belleği
E
Edim
Eduard Spranger
Ekopsikoloji
Elektra kompleksi
Epifani (duygu)
Epifenomenalizm
Ergen
Es
Etnometodoloji
Evlilik danışmanı
Evrimsel psikoloji
Eğilim
Eğitim psikolojisi
F
Fallik dönem
G
Gelotoloji
Genital dönem
Geschwind-Galaburda hipotezi
Gestalt terapisi
Gordon Allport
Güven bunalımı
H
Hamilton Depresyon Ölçeği
Heterofobi
Hipervijilans
Hipnopompik sanrı
Hipnotizör
Hipnoz
Hipokondriya
Histeri
Hiyerarşi
Hızlı göz hareketi
Huzur
I
IQ
Israrla diretmek
J
Jamais vu
K
Kazanılmış başarısızlık sendromu (psikoloji)
Kendine acıma
Kendini yaralama
Kısa dönem hafıza
Kişilik bozukluğu
Kişilik psikolojisi
Klinik nöropsikoloji
Klinik psikoloji
Klostrofobi
Kolektif bilinçdışı
Kolektif hipnoz
Kompulsiyon
Korkaklık
Koulrofobi
Kâbus
Küfür (söz)
Kültürel psikoloji
L
Latens dönem
M
Maslow teorisi
Matematiksel psikoloji
Mağdur Bilimi
Mental Bozuklukların Tanısal ve Sayımsal El Kitabı
Monomani
Motivasyon
N
Nefret söylemi
Nekrofili
Nevrasteni
Nomofobi
Nostalji
O
Objektivizm
Obsesif kompulsif bozukluk
Oklofobi
Olmuşu olmamış yapma
Oral dönem
Orthopedagoji
P
Padavana anı
Panik
Panofobi
Parafreni
Paralelizm
Paranoid kişilik bozukluğu
Paranoid şizofreni
Paranoya
Pavor nocturns
Pazartesi sendromu (psikoloji)
Pedagoji
Penis kıskançlığı
Posttravmatik stres bozukluğu
Problem çözme
Psikiyatr
Psikiyatrik rehabilitasyon
Psikodrama
Psikofizik
Psikolojik manipülasyon
Psikometri
Psikoseksüel gelişim
Psikosomatik
Psikoterapi
R
R. D. Laing
Rüya günlüğü
S
Sadist
Sadomazoşizm
Savunu nevrozu
Scott Peck
Serbest zaman
Sevinç
Seçmecilik
Sihirli Sayı Yedi, Artı veya Eksi İki
Siklotimik bozukluk
Silah odaklanması
Sinirsel şebeke
Sosyal anksiyete bozukluğu
Sosyal psikoloji
Sosyonik
Stanford hapishane deneyi
Stockholm sendromu
Süblimasyon (Psikoloji)
T
Takılıp kalma
Takıntı
Taşikinezi
Televizyon bağımlılığı
Temaruz
Terör yönetimi kuramı
Teyid önyargısı
Théodule-Armand Ribot
Tik
Toplum mühendisliği
Toplumsal psikolojik bilinç mimarlığı
Tourette sendromu
Trafik psikolojisi
Transferans
U
Uluslararası Metapsişik Enstitüsü
Y
Yalan
Yalnızlık
Yaratıcılık
Yaygın anksiyete bozukluğu
Yineleme saplantısı
Yokumsama
Yüceltme
Z
Zeka testi (mantıksal akıl)
Zekâ seviyesi
Zihin
Zihin haritası
Zoofobi
Zorlanım nevrozu
Ç
Çağrışım (psikoloji)
Çevresel psikoloji
Çocuk korkusu
Ö
Ölüm içgüdüsü
Ön yargı
Özdeşleşme
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
https://twitter.com/kanaryamfenerli